Nie zasmucajcie Ducha Świętego – Efezjan 4:30
Czy można zasmucać Ducha Świętego?
Wg Biblii tysiąclecia w Efezjan 4:30 czytamy:
„I nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego, którym zostaliście opieczętowani na dzień odkupienia.”
Czy można zasmucać Ducha Bożego gdyby nie był on osobą?
Czy z tego tekstu wynika, że Duch Święty jest osobą?
Tak twierdzą wyznawcy Boga w Trójcy. Argumentacja trynitarna jest prosta „są w Biblii zwroty tyczące Ducha Świętego, które wykazują Jego osobowość”.
Zadajmy sobie na początek pytania:
Czy z tego tekstów wynika istnienie Trójcy Świętej (Osób „ równych co do mocy i odwieczności)?
Czy Pismo Święte naucza o Duchu Świętym jako, części trójosobowego Boga?
Zanim ustosunkujemy się do powyższej trynitarnej argumentacji opartej na wspomnianym wersecie zobaczmy co m.in. o Duchu Świętym przeczytamy w trynitarnym ( katolickim ) „ Słowniku biblijnym” w wydaniu trzecim rozszerzonym, wydawnictwo Księgarnia św. Jacka KATOWICE 1989 na stronie 47 pod hasłem Duch Święty.
Co o Duchu znajdujemy w „Słowniku biblijnym”?
„ hebrajski termin „ruach”, który Septuaginta oddaje przez greckie „ pneuma”, oznacza powiew powietrza ( Iz 57,13 ) , wiatr ( Rodz 8,1 ), burzę ( Jr 13,24 ). W tym ostatnim znaczeniu „ruach” występuje głównie w Jr i Ps. Kolejne znaczenie wprowadzono z obserwacji burzy, a więc oznacza ono siłę lub potęgę, która stoi w służbie Boga ( Wj 14,21), lub wprost Jego twórczą moc ( Rdz 1,2 ) stwarzającą i napełniającą świat ( Mdr 1,7 ).
Tę Bożą moc w dziele stworzenia utożsamiano z życiodajną siłą ( Rdz 45,27 ), wychodzącą od Boga ( Iz 42,1 )…” „ … Trudno określić , czy i w jakim stopniu Duch Św. w Starym Testamencie nosi cechy osoby. W początkowej fazie nauczania o Duchu Św. chodziło raczej o wyrażenie mocy i siły Bożej. W tekstach, w których Duch Św. przypisuje się przymioty ludzkie, idzie o plastyczne uzmysłowienie wszechmocy działalności Boga.”….” Duch Św. działa w pierwotnym Kościele przez Apostołów, tak jak ongiś działał przez proroków (Mat 22,43; Mk 12,36; Dz1,16; 4,25; 28,25; Hbr 3,7; 9,8; 10,15; 2 P 1,21).
Nie zawsze można rozstrzygnąć, w których tekstach Nowego Testamentu Duch Święty występuje wyraźnie jako osoba, a w których jako moc Boża. W takich wyrażeniach jak np. „wlać Ducha Świętego” , „ chrzcić Duchem Świętym”, „ namaścić Duchem Świętym” idzie raczej o moc Bożą…” (wytłuszczenia nasze)
Tyle cytatu z trynitarnego źródła, które uwzględnia to, iż w całości nauczania Pisma Świętego jest dużo argumentów świadczących o tym, iż Duch Święty to ….” moc” , „ siła Boża”, „moc stwórcza” .
Stary Testament a zasmucanie Ducha Świętego
Co ciekawe o zasmucaniu Ducha Świętego czytamy również w Starym Testamencie w księdze Izajasza 63:10 (BT)
„Lecz oni się zbuntowali i zasmucili Jego Świętego Ducha.”
Jak wiadomo i jak wynika z wielu wypowiedzi ludzi badających Pisma Hebrajskie „Stary Testament nie znał jeszcze prawdy o troistości Osób w Bogu” (Fragment książki wydanej przez Papieski Wydział Teologiczny). Czy zatem Izajasz pisząc te słowa myślał o Duchu Świętym jako trzeciej osobie Boga? Z całą pewnością nie!
A Żydzi – czytelnicy tych słów? Czy jak odczytywali ten fragment to myśleli o odrębnej od Jahwe osobie? Nie! Jeżeli nie myśleli o trzeciej osobie Boga, to co rozumieli czytając o zasmucaniu Ducha?
Rozumieli że zasmucają Ducha JHWH!
W Psalmie 77:7 (BT) czytamy „wspominam. Rozmyślam nocą w sercu, roztrząsam i duch mój docieka”
Nie oznacza to oczywiście że mój duch jest odrębną ode mnie osobą. Oznacza to tylko tyle, że ja dociekam i podobnie jest z zasmucaniem. Jeżeli zasmucasz Ducha Świętego to zasmucasz w sumie Boga, do którego ten Duch należy.
Co ciekawe, Biblia mówi również o Duchu Pana Jezusa. Dla przykładu w Dziejach Apostolskich 16:7 (BT) czytamy: ” …. ale Duch Jezusa nie pozwolił im”
Czy można wyciągnąć analogiczny wniosek jak, że chodzi tu o odrębna od Jezusa OSOBĘ? Jeżeli nie, to dlaczego w przypadku Ducha Bożego uważa ktoś, że chodzi o kogoś innego od Ojca?
Biblia mówi również o duchu człowieka. We fragmencie z 2 do Tymoteusza 4:22 (BW) czytamy: „Pan niech będzie z duchem twoim …”. Dlaczego nikt w tym fragmencie nie docieka czy ten duch jest inną osoba niż adresat tych słów.
Czy Duch to moc?
Interesujące jest też to, że wojujący trynitarianie wielokrotnie w swych publikacjach próbują zdyskredytować i ośmieszyć pogląd większości antytrynitarzy – tyczący tego , że Duch Święty to …” moc czy siła Boża w działaniu”, podczas gdy rzetelni badacze Biblii (nawet gdy są trynitarzami jak autorzy cytowanego powyżej słownika) wielokrotnie w oparciu o całe Pismo Święte mówią o Duchu Św. jako o „ mocy czy sile„ Bożej.
Autorzy strony nie uważają, że takie uproszczenie Duch=moc jest właściwe o czym piszemy szerzej w artykule o „Pocieszycielu„.
Przedstawiamy zatem kontrargumenty.
- Z Efezjan 4:30 nie wynika, że Bóg jest Trójcą! Omawiane werset nie tyczą się trzech osób i ich wzajemnych relacji „ równości i współwieczności”.
- Dla Żydów stających się chrześcijanami nauka o „ osobowości Ducha Świętego „ czy też o „ Trójcy Świętej „ byłaby nowością , którą trzeba by było wielokrotnie tłumaczyć i przypominać o niej jako o fundamentalnej nauce chrześcijańskiej. Czy jednak wśród fundamentalnych nauk pierwszych chrześcijan wymienionych w Hebrajczyków 6,1-2 znajdziesz naukę o Trójcy czy też „osobowości Ducha Świętego” ?
- O fakcie, że w Biblii dla ułatwienia zrozumienia pewnych myśli – posługiwano się personifikacją i przypisywaniem ludzkich przymiotów, cech czy nawet części ciała w odniesieniu do Boga czy też rzeczy przekonaj się sam….zechciej odczytać: Rodzaju 4,10 : 11,1 , Zachariasza 2,8 itp. Dlatego personifikacja w odniesieniu do Ducha Świętego nie może być traktowana jako dowód jego osobowości.
- Gdyby Duch Św. był osobą to:
- materializując się podczas działania wśród ludzi , przybierałby ludzki (osobowy) kształt a nie ogień czy gołębia!
- stanowiłby sam o sobie i nie proszono by o niego Boga Ojca albo przekazywano przez wkładanie rąk
- w wizjach otoczenia Boga Ojca widziano by osobę Ducha Św. ( podobnie jak widziano zmartwychwstałego Chrystusa ) a obok tronu Boga Ojca i tronu dla Jezusa byłby trzeci tron dla Ducha Świętego
- modlilibyśmy się nie „ o Ducha Św.”- ale do Ducha Świętego , aby nam pomógł w naszych słabościach.
Nawiązując do przewodniego wersetu z Efezjan 4:30, do wyjaśnienia jest zwrot ” … którym zostaliście opieczętowani ….”
Pieczętowanie Bogiem?
Zastanów się czy można pieczętować osobą? Temat ten rozwijamy w artykule ” Duch Święty jako zadatek, pieczęć i dar„. Wyjaśniamy w nim czym jest pieczęć od Boga, oraz dlaczego świadczy ten zwrot przeciwko osobowości Ducha Świętego.
Biblia to SŁOWO BOŻE – nie przeczy sama sobie i ważne nauki powtarzają się w niej opisane różnymi słowami w wielu księgach biblijnych od początku (Rodzaju) aż do końca (Apokalipsy).
Czy wśród tych wielokrotnie przypominanych nauk, praw i przykazań znajdujemy naukę o Trójcy Świętej czy też o „ osobowości Ducha Świętego”?
Tak jak boskie przykazania powtarzają się w różnych księgach biblijnych tak też wszystkie fundamentalne nauki chrześcijańskie, można wyraźnie odnaleźć (odczytać ) w różnych księgach biblijnych!
Pomyśl nad podanymi argumentami i odpowiedz:
Czy dostrzegasz na kartach Pisma Świętego wyraźne potwierdzenie „ fundamentalnej i podstawowej „ nauki chrześcijańskiej – trynitarnego dogmatu, że Duch Święty jest osobą?
W istocie w Ef.4:30 czytamy o „smuceniu ducha”, tak jak można zasmucić przyjaciół itp. W 1 Tes.5:19 czytamy za to, żeby nie gasić gr. „sbennymi” = zgasić, stłumić ducha. W wer,. 20 czytamy o proroctwach,np.przepowiedni przyszłości, żeby ich nie lekceważyć.patrz też 1 Kor.13:1-3 „proroctw nie lekceważcie”. Nawet nie proroków, co proroctw, dosł. prorokowania. I tak jak można zasmucić ducha, jeśli nawet nie jest osobą.Ef.4:30. Tak tez można „lekceważyć” gr. eksoouthen- nie liczyć się, gardzić całkowicie „proroctwem”.1 Tes.5:20 „prorokowań nie za… Czytaj więcej »
Mam pytanie do trynitarzy : skoro nie wierzycie, że Duch Święty występujący w Starym Testamencie to ten sam rzekomo osobowy(jako odrębna osoba niż Bóg Ojciec) Duch Święty występujący w Nowym Testamencie jak choćby w Efezjan4:30 to o zasmucaniu jakiego Ducha Świętego czytamy w Izajasza 63:10? Przecież apostoł Paweł zacytował właśnie w Efezjan4:30 słowa i myśli z Izajasza63:10!!! Trynitarzu czy w Izajasza 63:10 czytamy o odrębnym od Boga Jahwe – osobowo pojętym Duchu Świętym? Czy też wymieniony tam Duch Święty nie… Czytaj więcej »