Do kogo Bóg mówi uczyńmy – Rodzaju 1:26
Do kogo Bóg mówi uczyńmy w Rodzaju 1:26
W Rodzaju: 1:26 (BT) czytamy :
„A wreszcie rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!„
Podobnie w Rodzaju 11:7 „Zejdźmy więc i pomieszajmy tam ich język, aby jeden nie rozumiał drugiego!”
Zwolennicy dogmatu Trójcy często posługują się tymi wersetami, uważając, że świadczą one o wieloosobowym Bogu. Uważają, że skoro Bóg mówi w liczbie mnogiej to musi być więcej niż w jednej osobie. Czy wynika z tych wersetów, że Bóg jest w trzech osobach?
Rozważania na ten temat warto zacząć od pytania:
Czy Izraelici czytając ten fragment uważali, że Bóg jest więcej niż w Jednej osobie?
Jak wiadomo, ŻADEN Izraelita tak nie myślał, co poświadczał słowami modlitwy „Shema Izrael” (z hebr. Szema to słuchaj, Izraelu) z Powtórzonego Prawa 6:4
„Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie!” (Bw)
Żydowskie przywiązanie do monoteizmu wykluczało, że w Rodzaju: 1:26 może chodzić o Boga w więcej niż jednej osobie. Trwanie przy przekonaniu, że Bóg jest jeden było bowiem gwarancją uznania Bożego. Wszelkie odstępstwo od tej zasady w Izraelu karane było śmiercią!
Jak zatem rozumieli ten fragment Izraelici? Otóż studiujący Torę Żydzi, uważali, że jest to forma „narady” Boga z jego anielskim „dworem” – aniołami, tak jak opisano to w 1 Król.22:19-22.
A co na temat tych słów mówią osoby wierzące w Trójcę np. księża katoliccy i duchowni protestanccy? (wytłuszczenie nasze)
Jak tłumaczą te słowa katoliccy bibliści?
- W przekładzie Biblii Warszawsko-Praskiej (1997) opracowanej przez biskupa Kazimierza Romaniuka w przypisie do wersetu Rodzaju: 1:26 czytamy: ” Stwórzmy (l.m.) – aluzja albo do całego dworu niebiańskiego, stanowiącego otoczenie Boga (por.Ps.8,6; Hbr.2,7) albo do liczby mnogiej imienia Boga – Elohim wyrażającej majestat i wewnętrzne bogactwo Boga. …„
- W przypisie do szanowanej przez kościół Biblii Jerozolimskiej (Pallottinum 2006), możemy przeczytać „Uczyńmy. Ta liczba mnoga może oznaczać zastanawianie się Boga razem z Jego dworem niebiańskim (aniołami por.3,5.22) …„
- W książce Papieskiego Wydziały Teologicznego w Poznaniu pt. „Prehistoria biblijna” Michała Petera (wyd. 1994) na stronie 17 ak. 6 czytamy „Ojcowie znowu m.in. św. Ireneusz, św. Hilary, św. Bazyli, św. Jan Chryzoston, św. Augustyn, dopatrywali się w liczbie mnogiej aluzji do Trójcy Św. Jednakże to postępowanie Ojców tłumaczy się ich wiedzą nowotestamentową, w świetle której rzeczywiście najłatwiej znika trudność. Wszelako Stary Testament nie znał jeszcze prawdy o troistości Osób w Bogu. Zresztą mimo formy liczby mnogiej znaczenie wyrażenia faciamus jest jednostkowe: Bóg chce stworzyć człowieka!”
W tym samym dziele o Rodzaju 11:7 czytamy na stronie 107 „Liczbę mnogą zejdźmy i pomieszajmy rozumiemy albo jako pluralis deliberationis, albo jako dialog Boga z aniołami, narzędziami wykonującymi Bożą wolę.”
4. W KUL z 1962 roku czytamy w przypisach:
„Różnie uczeni wyjaśniają użycie liczby mnogiej w w. 26 Św. Tomasz (II-a IIae,q. 174. a 6) chciał się dopatrzyć w tej formie tajemnicy Trójcy Świętej. O. Procksch … aniołów. Pierwsze tłumaczenie trzeba odrzucić, gdyż dopiero w NT została objawiona ludziom tajemnica Trójcy Świętej, a tłumaczeniu o aniołach sprzeciwia się kontekst, który wyraźnie zaznacza, że Bóg stworzył człowieka na swój obraz a nie na obraz aniołów. Toteż najprawdopodobniej użycie l. mn. nie ma znaczenia rzeczowego, lecz jedynie formalne. Autor przez użycie l. mn. chciał zaznaczyć, że Bóg przed stworzeniem człowieka wezwał na naradę wszystkie swoje doskonałości aby dokonać ostatniego dzieła – stworzenia człowieka (adam).”
Stary Testament a Trójca
Jak widać nawet osoby wierzące w Trójce zdają sobie sprawę z tego, że Stary Testament nie mówi w tych fragmentach o Trójcy , gdyż dla Żyda ta nauka była nie do przyjęcia (zobacz przekład Cylkowa)! Argumenty za aniołami, może poświadczać tekst z Hioba 38:4-7 (BW) oświadczający, że aniołowie byli przy akcie stwarzania.
„Gdzie byłeś, gdy zakładałem ziemię? Powiedz, jeśli wiesz i rozumiesz. Kto wyznaczył jej rozmiary? Czy wiesz? Albo kto rozciągnął nad nią sznur mierniczy? Na czym są osadzone jej filary albo kto założył jej kamień węgielny? Gdy gwiazdy poranne chórem radośnie się odezwały i okrzyk wydali wszyscy synowie Boży?”
Można także wysnuć wniosek, że w tym fragmencie z Rodzaju: 1:26 Bóg może mówić do swojego pierworodnego syna, co może poświadczać np. tekst z Jana 1:3
” Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało.”
oraz Kolosan 1:15,16 (BW)
„On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia, ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.”
Warto także zwrócić uwagę na słowa z wersetów kolejnych 27 gdzie słowo Bóg, zawsze jest powiązane z zaimkiem osobowym w pojedynczej liczbie. Bóg stworzył człowieka „Na swój (a nie ich) obraz. Na obraz Boga stworzył (a nie stworzyli) go”.
O ile osób chodzi?
Kolejna ważna rzecz jest taka, że ani z Rodzaju: 1:26, ani z Rodzaju 11:7 nie wynika, że CHODZI O TRZY OSOBY !
Można bowiem równie dobrze wnioskować, że Bóg składa się z dwóch, jak również czterech czy siedmiu osób!
A czy słowo ELOHIM nie sugeruje, że Bóg jest mnogi, lub że jest w trzech osobach?
Omówimy to w następnym wpisie pt. „Elohim – czy liczba mnoga poświadcza Trójcę?„
Mam pytanie odnośnie Rodzaju 3,22 Po czym Pan Bóg rzekł: «Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło >> o kim tu mowa?
“A wreszcie rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam.
Postawiłabym tutaj kilka pytań:
1) Dlaczego tutaj napisano Elohim a nie Jhwh (Jhwh pojawia sie dopiero w 2 opisie Jhwh Bóg)?
2) Kto ma z Jhwh uczynić człowieka?
3)W czym człowiek ma być na obraz tych do których mówi ?
4) W czym będzie podobny tych do których mówi ?
Adamie, dzięki za Twój komentarz w którym m.in zwróciłeś uwagę na różnice między religiami opartymi na „wielobóstwie” a nauczaniem biblijnym (gdzie słowo „Bóg” odnosi się też nie tylko i wyłącznie do Boga Najwyższego). To ciekawe spostrzeżenia, godne przemyślenia. Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę wielu błogosławieństw.
Na pytanie: – Do kogo Bóg mówi uczyńmy w Rodzaju 1:26, ?
–Kol 1:16, „ponieważ w Nim zostało stworzone wszystko — w niebie i na ziemi, to, co widzialne i niewidzialne, trony oraz rządy, zwierzchności i władze; wszystko zaistniało przez Niego i dla Niego
Zastanawia mnie po co ten artykuł jezeli i katolicy są tu zgodni ( jak wykazano wyżej) chyba zwłaszcza oni ze zwrot ten nie tyczy sie trójcy.
Nie slyszelismy, ze „Bog zasiada w Zgromadzeniu Bogow”? Albo, ze On przybywa do nas „z miriadami swoich Swietych”, albo, ze jest „Bogiem Bogow”? Nie ma to nic wspolnego z politeizmem, jak chocby u Hindusow, czy starozytnych Egipcjan, lub chociazby poganskich Slowian. W religiach poganskich przetrwalo to antyczne pojmowanie Niebios, ktore widzimy w Biblii, a ktorego nie potrafimy identyfikowac, bo wmowiono nam, ze nie ma zadnych Bogow, bo tylko jeden jest Bog. Prawda, Bog jest tylko jeden, ktory jest Bogiem Bogow.… Czytaj więcej »
to nie bedzie komentarz tylko prozba ogladałem program na discovery world było tam o liczbach właśnie nie moge sobie przypomnieć z jakich dwóch wyrazów gość wyliczył ze liczba boga to 26 te dwa wyrazy zaczynały się na litere a
Podoba mi się zaakcentowanie faktu, iż „większość” tak zwanych „dowodów” potwierdzających trynitarną doktrynę to tak naprawdę: zwykłe wymienienie ( wyliczenie ) osób mających wchodzić w skład Trójcy…nie wnoszące nic w temacie ” równości co do mocy i wspólnej odwieczności „. Często można mieć wrażenie, że trynitarze swymi „dowodami” , chcą udowadniać ” D w ó j c ę „.