Co Pismo Święte mówi o Trójcy Świętej
Zapraszamy również na stronę antytrynitarianie.pl

Duch Święty – „udzielający” czy „udzielany”? – Hebrajczyków 2:4

Czy  Ducha Świętego można “udzielać”?

W liście do Hebrajczyków 2:4 (BT) znajdujemy fragment Pisma, który przeczy tezie o osobowości Ducha Świętego.

“Bóg zaś uwierzytelnił je znakami, cudami, różnorakimi przejawami mocy i udzielaniem Ducha Świętego według swej woli.”

Tekst przewodni komentarza bez względu z jakiego przekładu Pisma Świętego skorzystasz, powinien dać dużo do myślenia zwolennikom „osobowości Ducha Świętego”, oraz tym, którzy wierzą w tak zwaną „trzecią osobę Trójcy Świętej”!

Dlaczego tak uważamy?

Gdyby Duch Święty był „trzecią osobą Boga” (odrębną od Boga Ojca), to przecież oczywiste byłoby to, że jest „Udzielającym – swego: wsparcia, mocy, darów, itd.

Z wersetu przewodniego natomiast jasno wynika, że Duch Święty jest w dyspozycji Ojca co przeczy równości rzekomo równych sobie osób boskich. To z woli Ojca ten Duch Święty jest “udzielany” (BT),  rozdawany (Wujek),  czy rozdzielany (BP).

Czy takie zwroty można stosować do Boga czy raczej jego mocy, której udziela Bóg wierzącym?

Czym Duch Święty był dla Izraelitów?

W Psalmie 51:13 (BT) czytamy:

“Nie odrzucaj mnie od swego oblicza i nie odbieraj mi świętego ducha swego.”

Izraelici nie wierzyli w Trójcę, więc o co właściwie prosił Dawid?  Na pewno nie o trzeciej osobie Boga mówił, gdyż takowej nie znał!

W księdze Joela 3:1-2 (BW) znajdziemy  proroctwo biblijne dotyczące Ducha Świętego, które spełniło się w czasach apostolskich:

“A potem wyleję mojego Ducha na wszelkie ciało, i wasi synowie i wasze córki prorokować będą, wasi starcy będą śnili, a wasi młodzieńcy będą mieli widzenia.  Także na sługi i służebnice wyleję w owych dniach mojego Ducha.”

Czy zwrot “wyleję” pasuje do osoby? Śmiem wątpić. Wylać, i owszem można olejek do namaszczania, ale nie osobę.

W księdze Izajasza 63:10 (BT) czytamy nawet o zasmucaniu Ducha:

“Lecz oni się zbuntowali i zasmucili Jego Świętego Ducha.”

Żaden jednak pobożny Izraelita nie wyciągał wniosku, że Duch jest odrębną od Boga osobą.

W Nowym Testamencie o Duchu Świętym wyraźnie naucza fragment z Łukasza 24:49 (BT):

“Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie uzbrojeni mocą z wysoka“.

Jaka była obietnica  wszyscy wiemy (wylanie Ducha Świętego). Jeżeli chodziło by o osobę to dlaczego Łukasz napisał o mocy z wysokości?

Udzielający czy udzielany?

Warto zastanowić się nad pytaniami: Czy Duch Święty jest : „Udzielającym” czy „udzielanym”, „Darczyńcą” czy „darem”, „przychodzącym od siebie” czy też „obietnicą wsparcia dawaną lub odbieraną (niegodnym) przez Boga Ojca?

Nie bez powodu nie ma zapisanych w Piśmie Świętym modlitw „DO” Ducha Świętego.  Dlaczego dla przykładu Jezus uczył modlić się tylko do Ojca a nie np. do Ducha Świętego?

Czy zakładając osobowość Ducha Świętego, poniższe wersety z Dziejów Apostolskich 8:18,19 (BT) byłyby dla chrześcijan do przyjęcia:

Kiedy Szymon ujrzał, że Apostołowie przez wkładanie rąk udzielali Ducha Świętego, przyniósł im pieniądze.  Dajcie i mnie tę władzę — powiedział — aby każdy, na kogo włożę ręce, otrzymał Ducha Świętego”.

Czy zwykły człowiek może “dysponować” Bogiem i rozdawać go komu zechce. Czy Szymon chciał kupić możliwość rozdawania Boga czy może … mocy pochodzącej od Boga?

Z kolejnego 20 wersetu wynika, że chodziło nie o udzielanie Boga, ale o boży dar.

“Niech pieniądze twoje przepadną razem z tobą — odpowiedział mu Piotr — gdyż sądziłeś, że dar Boży można nabyć za pieniądze.”

Zakładając osobowość Boga zastanów się również, czy to możliwe aby to ludzie (przynajmniej niektórzy z pierwszych chrześcijan)  „rządzili” – „trzecią osobą Boga” i poprzez „wkładanie swych rąk” – decydowali kto ma tą osobę trzymać?

Od kogo pochodzi Duch Święty

Co ważne nawet sami trynitarze rozważają od kogo pochodzi Duch Święty. Inne zdanie w tej sprawie ma kościół katolicki a inne prawosławny. Do dzisiaj istnieją spory wśród trynitarzy co do tego, kto dysponuje i zarządza Duchem Świętym (Filioque) oraz czy Duch Święty pochodzi od Ojca i od Syna, czy tylko od Ojca.

Czy nie powinno cię dziwić, że zarówno Biblia jak i trynitarze pomijają Ducha Świętego – „jako tego, który sam decyduje komu ma być udzielany a komu nie”?

Trynitarze nawet nie próbują rozsądnie tłumaczyć : „jak to możliwe aby „TRZECIA osoba Boga, była tak ubezwłasnowolniona”?

Podobnie jak nie tłumaczą dlaczego w Piśmie Świętym nie znajdziesz nawet jednego opisu dialogu Ducha Świętego z Bogiem Ojcem, czy też z Panem Jezusem.  Podczas gdy są opisy np. dialogu Boga z Jezusem czy nawet z aniołami.

Sam oceń czy wierzyć teologom, czy Pismu Świętemu mówiącemu o Duchu Świętym, jako mocy pochodzącej od Boga.

Subscribe
Powiadom o

10 komentarzy
Od najnowszych
Od najstarszych
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze
Waldemar
17 kwietnia 2021 15:14

No cóż ciekawe informacje choć nie kompletne. Moi przyjaciele to z gałęzi protestantów i świadków Jehowy. Chciałbym im pomóc poznać Ojca Boga i Syna Boga Jezusa Chrystusa. YHWH. Imię które ma Ojciec i Syn Boży. Ciężko się z nimi dyskutuje. Protestanci są zakodowani w trójcy. Oczywiście wieżą w Boga Ojca i Boga Jezusa Chrystusa. Problem mają z Duchem Świętym wierzą że ten duch to Bóg który jako osoba w nich przebywa. Co gorsze modlą się do ducha świętego. Nie rozumiałem… Czytaj więcej »

Waldemar
16 kwietnia 2021 17:17

Od dawna nie wierzę w dogmat trójcy. Moi znajomi wierzą i modlą się do ducha co mnie szokuje. Zielonoświatkowcy i inne odłamy protestantów nie mówię o katolikach. Według mnie to już 1 sze przykazanie obala trójce.
Szukam dobrych argumentów w Biblii aby im pomóc zrozumieć o tym dogmacie trójcy. Są zakodowani i mówią że duch ten który mają to jest święty leczą chorych i mówią językami ?
Dzięki za te informacje na Internecie.

agent terenowy
13 stycznia 2018 18:43

Wcale nie pisałem, że jest odrębną osobą. Tylko że Bóg udziela ducha jak chce, a duch udziela dary jak chce. A z polskiego na nasze – Bóg daje dary przez swojego ducha, jak chce. Rzekłem 😉

agent terenowy
9 stycznia 2018 21:57

W 1 Kor 12:11 to duch udziela, mimo że sam jest udzielany. *[[I Kor 12:11]] BT_V* Wszystko zaś sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce.

Czyli Bóg udziela ducha jak chce, a duch udziela dary jak chce.

A i tak Bóg sprawia wszystko we wszystkich. 1 Kor 12:6.

Pozdrawiam 🙂

Najchętniej czytane:
Wybierz interesujący cię werset
Prenumeruj
Bądź na bieżąco z nowościami
Nowe artykuły