Czy Hebrajczyków 1:8-10 potwierdza Trójcę?
Jakie argumenty w oparciu o Hebrajczyków 1:8-10 podają trynitarianie?
Przeczytajmy interesujący nas fragment. W liście do Hebrajczyków 1:8-10 gdzie wg. Biblii Tysiąclecia czytamy:
„Do Syna zaś: Tron Twój, Boże na wieki wieków, berło sprawiedliwości berłem królestwa Twego. Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość, dlatego namaścił Cię, Boże, Bóg Twój olejkiem radości bardziej niż Twych towarzyszy. Oraz: Tyś, Panie, na początku osadził ziemię, dziełem też rąk Twoich są niebiosa.”
W zasadzie chodzi dwa argumenty:
- Słowo Bóg jest odniesione do Jezusa.
- Czytając o uczestniczeniu przez Jezusa w dziele stworzenia stwierdzają, że Jezus jest „Stwórcą” co ma oznaczać, że jest równy Jahwe.
Dlaczego NIE SĄ TO DOWODY NA PRAWDZIWOŚĆ TRYNITARNEGO DOGMATU?
Jak zapewne zauważyliśmy w tym fragmencie, są cytaty z Psalmów (w Biblii Tysiąclecia cytaty pisane są kursywą – sprawdź Hebrajczyków 1:8-10 ) tyczące się Boga Jahwe dlatego trzeba zastanowić się gdzie i jak jest mowa o Bogu JHWH, a gdzie o Jezusie.
Psalm 45:6-7 pierwotnie odnosił się do Salomona, króla zasiadającego na „tronie Jahwe„ co wynika chociażby z 1 Kronik 29:23 (BT2), gdzie czytamy:
„Salomon więc zasiadł na tronie Jahwe jako król w miejsce swego ojca, Dawida, i powodziło mu się, a cały Izrael był mu posłuszny. „
Co ciekawe w tłumaczeniu Miłosza Psalm 45:7 brzmi: „ Tron twój: Bóg na wieki wieków…”, gdzie jest oczywiście mowa o Bogu JAHWE. To Bóg Ojciec namaszczał poprzez proroków królów izraelskich i stawał się w ten sposób źródłem i dawcą ich panowania niejako ich „tronem„ – jednym z symboli, ich panowania i władzy. Dla Salomona podstawą władzy był Bóg i podobnie też dla Mesjasza to Bóg stał się tronem – inicjatorem i podstawą jego panowania.
W Komentarzu Żydowskim Nowego Testamentu Davida H. Sterna czytamy komentarz do tego wersetu.
„Tron Twój, o Boże. Cohen proponuje zamiast tego: „Tron Twój, dany przez Boga”, i komentuje:
Hebrajszczyzna jest tu trudna. Przekład A.V. [American Standard Version] i R.V. [Revised Standard Version]: „Tron Twój, o Boże”, wydaje się najoczywistszy, nie pasuje on jednak do kontekstu.
Jasne jest, dlaczego jego zdaniem przekład taki „nie pasuje do kontekstu” — choć bowiem odnosi on Psalm 45 do Mesjasza, to nie dopuszcza myśli, aby psalmista mógł prorokować o Boskiej naturze Mesjasza.
Ty swym Królestwem władasz berłem sprawiedliwości, umiłowałeś prawość. Tę samą myśl znajdujemy w dwóch już wspomnianych psalmach:„Sprawiedliwość i prawo są podwaliną Jego tronu” (Psalm 89,15; 97,2), oraz w mesjańskim passusie u Izajasza 9,5-6 (6-7): „aby zaprowadzić [rząd spoczywający w ramieniu Mesjasza] prawem i sprawiedliwością, odtąd aż na wieki” (zob. Łk 1,79K).”
Jezus jest naszym królem! Czy ma pełnię władzy od początku jako równy Bogu Ojcu (a tak powinno być z trynitarnego punktu widzenia). Odczytajmy Daniela 7:13-14
” Patrzałem w nocnych widzeniach, a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy. Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego. Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie.„
W Łukasza 1:32 czytamy natomiast
„Będzie On wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego ojca, Dawida.”
Dana mi jest władza
W Mateusza 28:18 czytamy natomiast: ”dana mi jest wszelka władza”. Jak z tego wynika, Bóg Ojciec jest źródłem władzy Jezusa, gdyż została mu ona dana. Znając te fakty nie dziwi nas to, że niektóre przekłady biblijne podają alternatywne tłumaczenie Hebrajczyków 1,8-10.
Trynitarne tłumaczenie tego fragmentu ukazuje nam istnienie „dwóch Bogów” – gdzie jednym jest Jezus, a drugim Bóg Jezusa – „Twój BÓG „.
Antytrynitarzy to nie dziwi, gdyż doskonale wiemy, że słowo Bóg (Elohim, Theos) – w Biblii , nie odnosi się tylko do Boga Ojca (JAHWE). Nazwanie kogoś innego niż Bóg JAHWE – Bogiem, wcale nie dowodzi jego równości i współodwieczności względem Boga nazwanego Najwyższym!
Pomijam tu, fakt nazwania bogiem „ fałszywych bogów” tzw. bożków. (Zobacz : Wyjścia 7,1 ; Psalm 82,6 ; 2 Koryntian 4,4 ; 1 Koryntian 8,5 ; Filipian 3,19).
Pamiętajmy o tym, iż w manuskryptach nie było dużych czy małych liter i tylko kontekst wskazywał na to o jakim bogu jest mowa. Niestety trynitarianie wprowadzając pojęcie równości osób boskich, wprowadzają niebiblijne elementy filozofii, chwiejące monoteizmem.
Podsumowując ten wątek:
BIBLIA mówi o wielu bogach a przecież nie jest orędownikiem politeizmu. Skończmy więc z niesłusznym wnioskiem, że antytrynitarze nazywając Jezusa Bogiem są politeistami.
Co ciekawe w tekście z Hebrajczyków nawet trynitarze muszą dostrzec, że jest mowa o Bogu Jezusa ”…Twój Bóg…” (w. 9 ). Porównując ten fakt z podobnymi zwrotami (myślami) z Jana 20:17, 1Koryntian 11:3 warto zadać sobie pytanie. Czy gdziekolwiek w Biblii wyczytasz, że Bóg JHWH ma swojego Boga , lub, że jest jest komuś podległy albo, że ma nad sobą GŁOWĘ (zwierzchnika)?
„Jezus jej na to: Nie trzymaj Mnie już, jeszcze bowiem nie wstąpiłem do Ojca; idź raczej do moich braci i powiedz im: Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego, do Boga mego i Boga waszego.” (Jan 20:17 EiB)
Wynalazca, projektant, konstruktor, pracownik- wszystkich możemy nazwać twórcami , „ stwórcami” pewnych rzeczy.
Czy jednak są „ równi co do mocy i wpływu ostatecznego na wyrób? Co ważne, Nowy Testament nie zawiera ani jednego wersetu, który by określał Jezusa słowem „Stwórca”. O Jezusie możemy jedynie przeczytać, że brał udział w stwarzaniu, lub że poprzez niego coś zostało stworzone. Co ważne pisarze wówczas używają greckiego przyimka ,,δι” plus dopełniacz. Wskazuje to na pośrednika czynności (przez niego, przy jego pomocy, za jego pośrednictwem). W przypadku gdy jest mowa o przyczynie dzieła stwórczego, czyli o bezpośrednim sprawcy czynności, wówczas konsekwentnie używa się w Nowym Testamencie przyimka ,,υπο”.
Jak z tego wynika, rozpatrzenie myśli z Hebrajczyków 1:8-10 wyraźnie dowodzi braku podstaw do potraktowania tego fragmentu Biblii, jako dowodu potwierdzającego prawdziwość trynitarnego dogmatu.
Nie powinno mieć wątpliwości to, że wersety te posłużyły autorowi do wykazania niezwykłej pozycji swego syna w stosunku do innych istot duchowych w niebie. Z zasady wersety te ukazują go nam jako wyjątkowego. Jako np. kogoś kto jest: „odbiciem jego chwały i odblaskiem jego istoty”. Z jednej strony wyjątkowość, z drugiej nie czytamy, jak napisałem w innym miejscu, że jest identycznej chwały co pateros=ojciec. Tylko, że jest odbiciem jego chwały. Nawet nie jego samego. Nie ma jednak wątpliwości, że idzie… Czytaj więcej »
Witam. Czytając ten artykuł i porównując omawiany tekst z Hebrajczyków w różnych przekładach, śmiem twierdzić, choć może się mylę (nie jestem znawcą językowym) na podstawie porównań i czytania kontekstu tak w tym fragmencie jak w tym, który został przytoczony w nim z Psalmu 45: 7,8, że słowa te w NT są „skażone” tzn. co w sumie mnie nie dziwi w owych przekładach, że nie są one poprawnie podane i to nawet nie ze względu na użycie bądź nie dużych czy… Czytaj więcej »
Ponieważ na blogu pojawił się nowy artykuł związany z omawianymi tu tekstami biblijnymi – zapraszam do zapoznania się z jego treścią. Ten drugi artykuł uzupełniający w swej treści i argumentacji powyższy (pierwszy) artykuł znajdziesz w poniższym linku :. https://blog.antytrynitarianie.pl/hebrajczykow1/.
@Zibi Witaj. Jak jednak wytłumaczyć brak preegzystencji Pana Jezusa, patrząc na Hbr 1:10; albo słowa Jezusa do faryzeuszy: „Nim Abraham był, Ja Jestem”
Wydaje mi się że autor tekstu próbuje na sposób „po cielesnemu” zrozumieć Trójcę 🙂 Przypomina mi to uczonych w piśmie faryzeuszy któży mocno starają się zrozumieć tak po ludzku Jezusa i to co On do nich mówi. Pewne rzeczy trzeba przyjąć na wiarę, duchowo . Gdybysmy mogli naszymi umysłami objąć Boga, rozłorzyć go na częsci to to nie byłby Bóg tylko jakis ludzki wymysł , stwór! Bóg jest zbyt ogromny aby go ludzkim umysłem objąć. Gdyby Jezus nie był Bogiem… Czytaj więcej »
W innym przekładzie tekst z Hebr 1:1-10 brzmi zgoła inaczej (Przekład PNS) (1) Bóg, który dawno temu przy wielu okazjach i wieloma sposobami przemawiał do naszych praojców za pośrednictwem proroków, (2) przy końcu tych dni przemówił do nas za pośrednictwem Syna, którego ustanowił dziedzicem wszystkiego i przez którego uczynił systemy rzeczy. (3) On jest odbiciem chwały Boga i dokładnym wyobrażeniem samej jego istoty, on też podtrzymuje wszystko słowem jego mocy, a dokonawszy oczyszczenia za nasze grzechy, zasiadł po prawicy Majestatu… Czytaj więcej »
Bardzo niespójna interpretacja w dodatku dosyć życzeniowa. Znacznie ciekawsze ujęcie tego zagadnienia w sposób gruntowny można znaleźć tutaj christianismirestitutio.pl/wp-content/uploads/2014/10/Samuel-Crell.pdf
Wielu trynitarzy forsuje tezę, że Pan Jezus posiada tytuł „stwórca” i ma być to argument na „równość co do mocy z Bogiem Ojcem”. Sytuacja wydaje się być podobna do argumentu skoro Pana Jezusa można nazwać Bogiem to musi być równy co do mocy i majestatu z Bogiem Ojcem. W jednym z komentarzy na blogu przytoczyliście ciekawy argument. Oto on: Zarówno hebrajskie słowo Szaddáj, jak i greckie Pantokrátor są tłumaczone na „Wszechmocny”. W tekście Biblii oba zostały wielokrotnie użyte w odniesieniu… Czytaj więcej »