Zrodzenie Jezusa – Psalm 2:7 i Hebrajczyków 5:5
Czym jest “zrodzenie”?
Jak uważasz? Czy słowo zrodzenie nie oznacza początku nowego i odrębnego bytu?
Trynitarianie często powołują się na nieliczne fragmenty biblijne opisujące preegzystencję Pana Jezusa.
Dziwnym trafem pomijają przy tym jeden z piękniejszych i dłuższych opisów tych relacji zawarty w Psalmie 2! Dlaczego tak postępują?
Najprościej mówiąc dlatego, że ten fragment Biblii wielokrotnie podważa definicję trynitarnego dogmatu. Zobaczmy ten Psalm 2:1-12 wg. BT (pogrubienie nasze)
1 Dlaczego narody się buntują, czemu ludy knują daremne zamysły?
2 Królowie ziemi powstają i władcy spiskują wraz z nimi przeciw Panu i przeciw Jego Pamazańcowi:
3 Stargajmy Ich więzy i odrzućmy od siebie Ich pęta!
4 Śmieje się Ten, który mieszka w niebie, Pan się z nich naigrawa,
5 a wtedy mówi do nich w swoim gniewie i w swej zapalczywości ich trwoży:
6 Przecież Ja ustanowiłem sobie króla na Syjonie, świętej górze mojej.
7 Ogłoszę postanowienie Pana: Powiedział do mnie: Tyś Synem moim, Ja Ciebie dziś zrodziłem.
8 Żądaj ode Mnie, a dam Ci narody w dziedzictwo i w posiadanie Twoje krańce ziemi.
9 Żelazną rózgą będziesz nimi rządzić i jak naczynie garncarza ich pokruszysz.
10 A teraz, królowie, zrozumcie, nauczcie się, sędziowie ziemi!
11 Służcie Panu z bojaźnią
12 i Jego nogi ze drżeniem całujcie, bo zapłonie gniewem i poginiecie w drodze, gdyż gniew Jego prędko wybucha. Szczęśliwi wszyscy, co w Nim szukają ucieczki.
Jakie wnioski się nasuwają po przeczytaniu tego Psalmu?
Psalm 2 jest podkreśleniem tego, iż jednorodzony Syn Boga jest Mesjaszem, mającym panować jako król ustanowiony przez Ojca.
Nie ma tu ani słowa, czy myśli o tym jakoby Jezus przed przyjściem na ziemię jako odkupiciel ludzkości miał być drugą osobą „ trój-jedynego Boga”.
Szczególnie dotkliwym ciosem dla nauki o Trójcy (współodwieczności osób) jest werset 7.
Podkreślono w nim, że był taki moment, gdy Bóg Ojciec (JHWH) powołał do istnienia „zrodził” odrębny byt – swego Jednorodzonego Syna.
Z Psalmu 2:7 wynika, że Bóg Ojciec przybliżając nam poprzez Biblię relacje łączące Go z Jezusem, posługuje się zrozumiałym dla każdego z nas przykładem relacji między Ojcem a Synem, a NIE BRAĆMI , np. „trojaczkami” – jak zapewne byłoby w przypadku istnienia Trójcy!
Dzisiaj cię zrodziłem
O wyraźnym rozróżnieniu dwóch odrębnych bytów Ojca i Syna przekonuje nas też sposób w jaki na omawiany tu tekst powołano się w liście do Hebrajczyków 5:5
“Podobnie i Chrystus nie sam siebie okrył sławą przez to, iż stał się arcykapłanem, ale /uczynił to/ Ten, który powiedział do Niego: Ty jesteś moim Synem, jam Cię dziś zrodził” (BT)
“Tak i Chrystus nie sam sobie nadał godność arcykapłana, lecz uczynił to Ten, który do niego powiedział: Jesteś moim Synem, Dzisiaj zrodziłem ciebie” BW
Czy będąc jednym Bogiem w Trójcy Jezus nie sam sobie nadał by taki tytuł?
A jak w kontekście stwierdzenia “Ojciec i Syn” brzmi sformułowanie “Dzisiaj zrodziłem ciebie“?
Proroczy Psalm 2 jasno nas uczy, że Syn nie jest równy z Ojcem, a zatem trynitarna nauka o współwieczności boskich osób Trójcy Świętej jest sprzeczna z Biblią!
Jezus został powołany do istnienia bez względu jak to nazwiemy: zrodzony czy stworzony, musiał istnieć taki czas, w którym Syna Bożego nie było!
Już samo nazwanie Jezusa Synem wskazuje na to, że musiał istnieć czas jego zrodzenia. Ojciec nigdy nie będzie równy synowi, gdyż jest dawcą życia a syn jego biorcą!
Gdyby było inaczej, byłby to niezrozumiały dla ludzi przekaz. Użycie w Piśmie Świętym zwrotów Ojciec i Syn, wskazuje czytelnikowi na różnicę zarówno w „czasie” jak również „randze”.
Użycie zwrotu “zrodzenie” wskazuje na to, że przed zrodzeniem dana osoba nie istniała.
Pozwolę sobie dodać, że innym przykładem wykorzystania Ps. 2:7 w ewangeliach jest opis przemienienia yios=syna podany w Mat.17:1-7, czy Mk.9:2-13, oraz Łk.9:28-36 Czytamy tam o pojawieniu się trzech postaci, i jeszcze podczas wypowiedzi jednego z apostołów “osłonił ich świetlisty obłok i z obłoku rozległ się głos: Ten jest mój syn umiłowany, w którym mam upodobanie”. W tych przypadkach, nie mamy jednak odnisienia do drugiej wypowiedzi o “zrodzeniu”,podobnie jak podczas chrztu. Wydaje mi się więc, ze niekoniecznie Ps.2:7, czy jego nowotestamentowe… Czytaj więcej »
Prawdę powiedziawszy wer.7 z Psalmu 2 został w pismach nowotestamentowych zacytowany, czy odwołano sie do niego w trzech miejscach. I wydaje się, że nigdy w sensie “zrodzenia”. Pierwszy mamy pośrednio np.w Mk.1:11, czy miejscach paralelnych. Mamy tam opis chrztu yios=syna. “Z nieba rozległ się przy tym głos [ojca]:Ty jesteś moim ukochanym synem, w tobie znalazłem upodobanie”. patrz. Mat.3:17, czy Łuk.3:22 W tym przypadku mamy jednak odwołanie jedynie do części pierwszej Ps.2 wer.7 W przypadku Dz.Ap.13:33 mamy inne odniesienie. Jak czytamy… Czytaj więcej »
Wg Pawła słowa Psalmu Drugiego zostały wypełnione w momencie zmartwychwstania, a nie w bardzo odległej przeszłości przed nadejściem Mesjasza: “I my głosimy wam dobrą nowinę o obietnicy złożonej ojcom; Że Bóg wypełnił ją wobec nas, ich dzieci, wskrzeszając Jezusa, jak też jest napisane w psalmie drugim: Ty jesteś moim Synem, ja ciebie dziś zrodziłem.” Dzieje 13:32-33 Słuszna uwaga, że relacja między Ojcem a Synem w doktrynie trójcy przypomina raczej relację między braćmi. Syn musi być młodszy od ojca, bo inaczej jaki z… Czytaj więcej »
Szalom, Wspaniale, że opozycjonujecie do tej diabelskiej doktryny nierządnicy pełnej trucizny. Myślę. iż przytaczając psalm 2 powinniście zrewidować wasz pogląd na osobę Mesjasza nie “CZY” lecz “KIEDY” został ZRODZONY. Dz 13:32 To my właśnie głosimy wam Dobrą Nowinę o obietnicy, jaką otrzymali ojcowie; Dz 13:33 [to my oznajmiamy wam], że Bóg na nas jako ich potomkach SPEŁNIŁ TĘ OBIETNICĘ ZMARTWYCHWSKRZESAJĄC JEZUSA. Tak też jest napisane w PSALMIE DRUGIM który mówi: Ty jesteś moim Synem. Ja dziś zrodziłem Ciebie. Dz 13:34… Czytaj więcej »
Slowa z Mateusza 3,17 sa bardzo proste do zrozumienia,w momencie kiedy na Jezusa zstepuje Duch Swiety wtedy nastepuje poczecie Syna Bozego z Ducha i nie wczesniej.Wtedy Jezusowi otwiera sie niebo i slyszy glos Boga ze to on jest tym umilowanym synem w ktorym Bog znalazl upodobanie,wlasnie w takim synu ktory bedzie pelnil wole Boga: . Przeklad doslowny mowi “A gdy Jezus został ochrzczony, zaraz wystąpił z wody i oto zostały Mu otwarte niebiosa, i ujrzał Ducha Boga zstępującego niby gołębica… Czytaj więcej »
Zrodzenie Syna Bozego a raczej ustanowienie Synem Bozym stalo sie przez zmartwychwstanie.Nie tylko werset z Dziejow Apostolskich o tym mowi ale takze z Rzymian 1,3 [Jest to Ewangelia] o Jego Synu – pochodzącym według ciała z rodu Dawida, 4 a ustanowionym według Ducha Świętości przez powstanie z martwych pełnym mocy Synem Bożym – o Jezusie Chrystusie, Panu naszym. Aniol zwiatowal Marii ze to co sie narodzi bedzie nazwane Synem Bozym a nie ze jest synem Bozym istniejacym juz bytem. Szczegolnie… Czytaj więcej »
Witam od dłuższego czasu zastanawiam się na doktryną trójcy, pewnym częstym argumentem trynitarian są list “Do Diogneta” i list za chrześcijanami z czego pierwszy jest z drugiego wieku i raczej popiera doktrynę trójcy a był napisany wcześniej niż sobór w Nicei.
Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na odpowiedź.
Podam to na przykładzie Hermeneutyki Biblijnej, przy której nauce jest to jeden z podstawowych, najprostszych i pierwszych przykładów: “Ja ustanowiłem króla mego na Syjonie, Świętej górze mojej. Ogłoszę zarządzenie Pana: Rzekł do mnie: Synem moim jesteś, Dziś cię zrodziłem.” (Ps. 2:6-7) Pytanie: Co oznacza wyrażenie “(…) Dziś cię zrodziłem”? “I my zwiastujemy wam dobrą nowinę. Tę obietnicę, którą dał ojcom, Wypełnił teraz Bóg dzieciom ich przez wzbudzenie nam Jezusa, jak to napisano w psalmie drugim: Synem moim jesteś, Dzisiaj cię… Czytaj więcej »
Więcej można znaleźć na stronie https://blog.antytrynitarianie.pl/preegzystencja-jezusa/
Witam serdecznie. Bardzo się cieszę, że trafiłem na Waszą stronę. Bo niewielu ludzi tak wierzy. Całkowicie się zgadzam. Bo nawet wśród antytrynitarzy niewielu jest takich co nie wierzą w preegzystencję Pana Jezusa.
Pozdrawiam serdecznie.
Mieczysław