Imię Boga przeczy Trójcy – Psalm 83:19
Imię Boga a Trójca Święta.
Czy Imię Boga poświadcza, czy przeczy nauce o Trójcy?
W Psalmie 83:18 możemy przeczytać wg. BT II:
„Niechaj poznają Ciebie i wiedzą, że tylko Ty, który sam jeden masz Jahwe na imię, jesteś Najwyższy nad całą ziemią. „
O czym mówi ten tekst?
Ten tekst mówi o tym, że Jahwe nie ma sobie równego bo … jest Najwyższy! Przeczy to zatem wyraźnie dogmatowi o Trójcy gdzie wszystkie 3 rzekome osoby (Duch Święty oraz Jezus) są sobie równe!
Jeżeli jest ktoś najwyższy, to nie może inna osoba być jej równa.
Trynitaryzm w związku z tym zwalcza w swoich przekładach imię Boga Jahwe (JHWH), zastępując go „słowem” Pan. Taki manewr ma za zadanie zrównać Pana Boga z Panem Jezusem. Czytelnik czyta Pan i nie wie czy chodzi o JHWH czy Jezusa naszego Pana.
Dlatego też w Biblii Tysiąclecia w III wydaniu, usunięto Imię Boże zastępując go wyrażeniem Pan lub Bóg. W II wydaniu wprowadzono to Imię, a w III je usunięto. We wstępie do wydania II gdzie Imię Boże w formie Jahwe występuje kilka tysięcy razy napisano:
Proszę zwrócić uwagę na zwrot „Wprowadzamy dalej wszędzie Boże Imię Jahwe tam gdzie dotąd ….. czytaliśmy zastępcze imię „Pan”, nie będące przekładem tego Imienia Bożego” (pogrubienie nasze).
A teraz dla porównania zobaczmy wstęp do wydania III lub IV BT. ” Czy coś się przez parę lat zmieniło? ( fragment z wstępu poniżej do IV wydania)
Czy dostrzegamy zmianę podejścia do Imienia Pana Boga? Mówi się już nie o Imieniu Boga jak w wydaniu II, … ale o wyrazie Jahwe ….. „W miejsce wyrazu Jahwe” !
Jahwe czy Pan
Czy sprawę może tłumaczyć żydowski przesąd, przesądnie pomijający imię Boga podczas czytania Biblii?
Uważamy, że jednym z głównych powodów zastępowania imienia Boga „ JAHWE” poprzez tytuł „ PAN” – jest wiara w dogmat trynitarny. Tytuł „ PAN” jest w Biblii odnoszony zarówno do Boga Ojca jak i do Jezusa więc czytelnik może szybko się zagubić, o kogo w danym fragmencie chodzi. Bardzo to podoba się trynitarzom, bo fakt ten „zaciemnia” istotną różnicę między Bogiem Ojcem a Synem Bożym.
Ale różnica ta widoczna jest chociażby w znaczeniu imion „ JAHWE „ i „ JEZUS”.
Imię „ JAHWE” tłumaczone jest często na „Jestem” lub „Jestem, który jestem”, „będę, kim będę”, „STANĘ SIĘ, kimkolwiek zechcę” lub „On powoduje, że się staje”.
Jakkolwiek by nie tłumaczyć Imienia Bożego dostrzegamy w nim Istotę Najwyższą, nie podległą NIKOMU.
Bóg ma zatem naturę bytu absolutnego a Jezus zrodzonego. Bóg JAHWE „ zrodził” Go, czyli spowodował, początek Jego istnienia jako zupełnie odrębnego bytu- zobacz Psalm 2:7.
Jezus nie miał natomiast żadnego wpływu na zaistnienie Boga Ojca (JAHWE )!
Dlatego niektórzy tłumaczą też znaczenie imienia Boga na „Byt który JEST , BYŁ I BĘDZIE, który swego istnienia nie zawdzięcza nikomu”
Co oznacza Imię Jezus?
Imię „ Jezus” w tłumaczeniu na język polski oznacza: „ Zbawienie (pochodzące) od JAHWE”. Jakże inne znaczenie tego imienia wobec Jahwe. Jezus jest naszym Zbawicielem przysłanym od Boga JHWH!
Biblia utożsamia Jezusa ponadto ze „ Sługą JAHWE” (zobacz Izajasza 42 rozdział i Mateusza 12,18). Przed wersetem z Mateusza 12:15 w BT IV wydanie jest śródtytuł „Jezus „Sługa Pański” i odnośnik do słowniczka znajdującego się zna końcu Biblii gdzie czytamy:
Jak widzimy imię Jezus zwraca uwagę na kogoś wyższego od niego. W wielu słownikach czytamy tłumaczenie imienia Jezus jako „Jahwe jest zbawieniem” .
W Słowniku Biblijnym wydanym przez księgarnie Św. Jacka w 1982 czytamy:
Czy dostrzegasz różnicę pomiędzy Jahwe a Jezusem?
To Bóg Ojciec (Jahwe) wysyła Jezusa z misją zbawienia ludzkości! Nie wysyła sam siebie , nie wysyła swej drugiej osoby !
Misję zleca zupełnie odrębnemu bytowi swemu „ jednorodzonemu synowi”.
Sługa Jahwe – Jezus, doskonale spełnia tą misję, przy okazji nauczając m.in tak jak czytamy w Jana 13,16.
„Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Sługa nie jest większy od swego pana ani wysłannik od tego, który go posłał. „
Czyż ta nauka nie przeczy wyraźnie trynitarnemu dogmatowi?
Tak więc porównanie znaczenia imion JAHWE oraz JEZUS – to pole do bardzo niewygodnych dla trynitarzy biblijnych rozmyślań. Dwa odrębne imiona i ich znaczenie – wyraźnie ukazuje, że Bóg Ojciec (Jahwe i Syn Boży (Jezus) to dwa zupełnie odrębne byty, a Jezus jako „ sługa Jahwe” , jest podległy swemu Bogu i Ojcu!
Bezimienny Duch Święty
Pozostaje w kwestii imienia odpowiedzenie sobie na pytanie jakie imię ma Duch Święty rzekoma trzecia osoba Boga?
Jak wiemy Biblia tysiące razy podaje imię Ojca, które brzmi JAHWE, setki razy, imię Syna Jezus, ale nigdzie nie podaje jak na imię ma trzecia osoba Boga czyli Duch Święty. Czy nie jest to co najmniej dziwne, że Bóg ani razu nie objawia imienia Ducha Świętego?
Argumentowanie, że określenie „ pocieszyciel”, jak również parakleta jest imieniem własnym jest śmieszne (Kliknij w link omawiający tą kwestię).
Równie dobrze możemy powiedzieć, że Bóg ma na imię „ Stwórca” czy „Najwyższy”.
Jak by tego było mało to Duch Święty jest duchem Boga, a nie duchem Bogiem. Ta subtelna różnica pokazuje, że Bóg jest dysponentem Ducha Świętego. Namaszcza nim jak było to dla przykładu, w przypadku Pana Jezusa.
Jezus czytając w Synagodze z Izajasza 61:1 powiedział:(zob. Łukasza 4:18 POZN)
“Duch Pański nade mną, dlatego mnie namaścił, abym głosił ubogim dobrą nowinę, posłał mnie, abym obwieszczał więźniom uwolnienie, a ślepym odzyskanie wzroku. Abym wolnością obdarzał uciśnionych”
Co się kryje pod wyrażeniem“Duch Pański”? Jak zajrzymy do Izajasza według Biblii Tysiąclecia II wydanie to przeczytamy:
“Duch Jahwe, Pana, nade mną, bo Jahwe mnie namaścił. Posłał mnie, by głosić dobrą nowinę ubogim, by opatrywać razy serc złamanych, by zapowiadać wyzwolenie jeńcom i więźniom swobodę; “
To nie Duch Święty namaszcza Jezusa, ale czyni to Jahwe używając swojego Świętego Ducha.
Jakże inaczej znając te fakty rozumiemy fragment Psalmu zacytowany na wstępie:
„Niechaj poznają Ciebie i wiedzą, że tylko Ty, który sam jeden masz Jahwe na imię, jesteś Najwyższy nad całą ziemią. „
Psalm 83:19 BT jest biblią tysiąca pomyłek „na ziemi”, większość tłumaczeń zawiera „nad” albo „ponad”.
Więc nie wiem, dlaczego na pierwszy plan wysnułeś tłumaczenie BT II???
W przypadku tego wersetu, POPRAWNE tłumaczenie „nad całą ziemią” sugeruje, że Bóg jest najwyższy i panuje ponad wszystkim na ziemi, podczas gdy „na całej ziemi” może wskazywać na Jego obecność obejmującą całą ziemię.
Ten werset nie dowodzi, że Jezus nie był archaniołem w swoim przedludzkim bycie (Heb 1:5) wręcz mówi, że Jezus, będąc na ziemi nie był aniołem, lecz stał się niższy od aniołów (Heb 2:7) Inaczej mówiąc zrezygnował ze swej chwały niebiańskiej. Bo pomaga on nie aniołom, lecz potomstwu Abrahama. W związku z tym musiał pod każdym względem UPODOBNIĆ SIĘ do swoich „braci” Co jeszcze potwierdza ten werset: Flp 2:7 Przeciwnie, wyzbył się wszystkiego i przybrał postać niewolnika. Stał się człowiekiem. Więc staje się oczywiste,… Czytaj więcej »
Sorry za poprzednie wiadomości, ale nie wiem czemu, podczas edycji tekstu uważa za SPAM, to nie moja wina. To problem jakiegoś skryptu na waszej tronie. Michał Rychert teolog, członek Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce napisał:”Trójca Święta to nie wielość, ale jedność. Wierzymy w jednego Boga. Dzięki tajemnicy Trójcy Świętej wyznajemy, oby bardziej niż inni wyznawcy Montezumy, jednego, ale i tym samym Jedynego Boga. Pojęcie „jeden” nie jest opisem numerycznym i tylko jako takie możemy odnieść do Boga. „Jeden” w rozumieniu numerycznym… Czytaj więcej »
Dobrze to jaki przekład Pisma kupić ? Pytanie do artykułu Imię Boga a Trójca Święta.
A czemuż to nie usuną imienia Jezus, a pozostawią tylko w tym miejscach, gdzie jest to merytorycznie koniecznie? Jeśli Bóg chciał, aby Jego aż 7000 razy występowało w Biblii — musiał mieć ku temu jakiś wyraźny powód. Usunięcie imienia powoduje, że mamy: „dwóch Panów” – nawet w NT. Katoliki jak czytają Biblię Tysiąclecia to nie potrafią odróżnić, o jakiego Pana chodzi (czy Pana Boga) czy (Pana Jezusa), a to tylko przyczynia się do wrażenia, że Jezus jest Bogiem. A wracając… Czytaj więcej »
Z tego co mi wiadomo, wiele osób też nie uznaje ST, a wspominanie jakichś wersetów z ST będzie oznaczą, że albo Cię nazwą „świadkiem J”, albo „Judaizerem”.
Skrócone imię JESHUA (Jeszua) znaczy „JAH jest zbawieniem” i dotyczy wersetu z (Wyjścia 15:2):
„Jah jest moją siłą i potęgą, bo stał się moim Wybawcą.
To mój Bóg — będę Go sławił. To Bóg mojego ojca — będę Go wychwalał”.
zrozumieniem natury Boga jest wiedza na tema światła i matematyka BÓG jest światłością ,OJCIEC NIEBIESKI…czy ktoś wie czemu niebo jest niebieskie a trawa zielona???albo wie czemu tęcza ma siedem barw??? a podstawą jest fizyka i matematyka do poznania OJCA NIEBIESKIEGO
Ciekawym wersetem jest 1 Królów (Królewska) 18:39 Gdzie dwukrotnie powtórzono: „יהוה jest prawdziwym Bogiem! יהוה jest prawdziwym Bogiem!” ________(39): Cały lud to ujrzał i padł na twarz, a potem rzekł: Naprawdę Pan jest Bogiem! Naprawdę Pan jest Bogiem! [Biblia Tysiąclecia V, 1Krl 18] __________ (39): Cały lud to ujrzał i upadł na twarz, a potem rzekł: „Naprawdę Jahwe jest Bogiem! Naprawdę Jahwe jest Bogiem!” [Biblia Tysiąclecia II, 1Krl 18]
W Ew. Łukasza 2:23 musiało pierwotnie występować imię Boże (dwa razy „Prawo יהוה” i świętym dla יהוה”), gdyż odnosi się to do wersetów ze ST: „(Wj 13:2 ;13:22; 22:29; 34:19); (Liczb 3:13)”
Nie ma „Psalm 83:19” w niektórych wydaniach kończy się na „83:18” Nie wiem, dlaczego niektóre wersety w Psalmach szczególnie w Biblii Tysiąclecia +1/-1 różnicy?
Myślę, że księga Apokalipsy (Objawienie) 14:1, powinna przekonać każdego chrześcijanina o potrzebie poznania i utożsamiania się nie tylko ze imieniem Syna Bożego ale również z imieniem Jego Boga i Ojca.
To co trynitarze robią w swych przekładach Biblii na języki narodowe to kultywowanie przesądu żydowskiego w stosunku do imienia Boga (najczęściej pojawiajacego się imienia w Słowie Bożym , ok. 7 000 razy). Co ciekawe Żydzi wprowadzili ten przesąd ( nie wymawiania imienia Boga oraz zastępowania Go tytułem „PAN”) nie dlatego , że nie potrafili poprawnie fonetycznie wypowiedzieć słowa „JAHWE” czy „JEHOWA” . W czasach I w.p.n.e czy też I w. n.e. (gdy przesąd tyczące wymawiania imienia Boga zaczęto wprowadzać do… Czytaj więcej »
Faktycznie imię Boga Ojca w formie „JAHWE” czy „JEHOWA” w Piśmie Świętym jest często połączone ze zwrotami „NAJWYŻSZY” czy też „Bóg Najwyższy”. Dla czytelników Biblii jest to wyraźnie widoczna różnica w porównaniu z jakimkolwiek innym imieniem wymienionym w Biblii (łącznie z imieniem : Jezusa czy też Jeszu, Jeszua lub Jehoszua bo takie są prawdopodobnie poprawne fonetycznie wersje imienia Syna Bożego). Sam ten fakt przeczy doktrynie : Trójca Święta, która zakłada, że NAJWYŻSZYCH jest TRZECH (RÓWNYCH SOBIE) a nie JEDEN (JAHWE)!… Czytaj więcej »
Co do Psalmu 2,7 to apostoł twierdzi że w słowach ” Ja cię dziś zrodziłem” chodzi o zmartwychwstanie a nie o jakieś przedwieczne zrodzenie -> Dz 13,32-33
W Biblii Poznańskiej Iz 64:7 „A przecież, o Jahwe, Tyś Ojcem naszym! My – gliną, a Ty naszym Twórcą i dziełem rą Twoich jesteśmy my wszyscy!” oraz Iz 63:16 „Boś Ty jest Ojcem Naszym! Oto Abraham nas nie zna ani Izrael nas nie poznaje! Ty wszakże Jahwe, jesteś Ojcem naszym, naszym Odkupicielem! To jest od wieków twe Imię!”
Przy okzaji chciałam bardzo podziękować za świetną stronę. Pozdrawiam
A gdzie Biblia mówi że BÓG OJCIEC ma na imię JAHWE? Podkreślam, Bóg Ojciec, a nie że Bóg na Imię Jahwe.
W mojej pracy magisterskiej, w 1997 roku, cytowanej pod haslem „Bracia polscy” na Wikipedii, postawilem – odnosnie waszego tematu – nastepujace tezy: „Z greckiego przekładu Biblii hebrajskiej (Septuaginty), pomiędzy pierwszym, a czwartym wiekiem n.e., usuniętych zostało blisko siedem tysięcy tetragramów imienia Jahwe. O tym, że pierwotnie były one zamieszczone w tekście nie tylko hebrajskim, ale i na oryginalnych stronach Septuaginty, świadczą, odkryte na Bliskim Wschodzie po drugiej wojnie światowej manuskrypty, pochodzące z okresu od I wieku p.n.e. do I wieku… Czytaj więcej »
Wydaje mi się również to ważne, że Jezusowi nadano Imię, a jedynie Bóg sam sobie Imię nadaje.
Imiona Jahwe oraz Jezus wbrew temu co twierdzą rzekomi apologeci a właściwie piewcy herezji modalizmu nie są tożsame! To Jahwe jest Bogiem Najwyższym, zaś Jezus synem tegoż Boga Najwyższego, zobacz Łukasza 1,35 oraz Łukasza 8,28. Dwa zupełnie inne imiona, określające dwa odrębne byty ; (JAHWE) Boga Najwyższego oraz Jego jednorodzonego boskiego syna- Jezusa Chrystusa. Na tym tle zadziwiające jest to, że Duch Święty nie ma odrębnego, osobistego imienia, podobnie jak Trój-jedyny Bóg – jako całość.