Co Pismo Święte mówi o Trójcy Świętej
Zapraszamy również na stronę antytrynitarianie.pl

Jak czcić trzy „osoby” Trójcy?

Czy można wielbić w równym stopniu trzy osoby „Trójcy”

Założenie trynitaryzmu, że w skład „Trójcy” wchodzą trzy różne osoby tworzące jednego Boga, poza samym brakiem logiki charakteryzuje się również brakiem biblijnych podstaw.

Omawiamy ten trynitarny problem w artykule wykazującym na brak trynitarnych formuł w Piśmie Świętym.

W tym wpisie zajmiemy się jednak innym tematem: Jak wiara w troistego Boga uniemożliwia oddawanie Bogu czci zgodnie z tym czego naucza Pismo Święte.

Załóżmy dla potrzeb takiej analizy, że doktryna „Trójcy” jest prawdziwa, aby zobaczyć jakie to niesie ze sobą skutki w kwestii wielbienia.

Przypomnieć przy tym należy, że w tzw. atanazjańskim wyznaniu wiary czytamy odnośnie poszczególnych osób „Trójcy” że:

równa jest ich chwała, wspólny majestat …. W tej Trójcy nikt nie jest większy ani mniejszy. Natomiast wszystkie trzy osoby są współwieczne i sobie równe.”

Pomyśl. Czy wszystkie trzy osoby otacza się w kościołach rzeczywiście taką samą równą czcią? Ile znasz kościołów pod wezwaniem Boga Ojca? Ile jest związanych z imieniem Jezus a ile z Duchem Świętym? Rodzi się także pytanie czy można budować „kościoły” o imieniu tylko jednej osób Boga tworzących niepodzielnego Boga?

Podobnie jest z modlitwami. Z trzech osób wierni najchętniej wybierają Pana Jezusa lub Ojca. Pomijam tutaj z wiadomych względów cieszące się największą popularnością modlitwy do Marii.

Warto jednak pomyśleć, ile osób modli się do Ducha Świętego tak często jak do Jezusa? Niektórzy nie modlą się do Ducha Świętego w ogóle. A przecież wszystkie osoby mamy darzyć taką samą czcią.

Powstaje przy tym pytanie: Czy modlitwa tylko do jednej z osób jest w ogóle stosowna? Czy wierni nie powinni modlić się do kompletnego Boga czyli „Trójcy Świętej”?

Jak widzimy, atanazjańskie  wyznanie wiary ma się nijak do praktyk  osób je wyznających. Modląc się do poszczególnych osób nie jest możliwe oddawanie im czci w równym stopniu.

W wykładzie Williama Ellery’ego Channinga, wygłoszonym w Baltimore 5 maja 1819 r. mówca słusznie zauważa:

„Teraz Trójca stawia przed nami trzy odrębne obiekty najwyższej adoracji; trzy nieskończone osoby, mające równe roszczenia do naszych serc; trzech boskich pośredników, pełniących różne urzędy i mających być uznawanymi i czczonymi w różnych relacjach. Czy jest możliwe, pytamy, aby słaby i ograniczony umysł ludzki mógł przywiązać się do nich z taką samą mocą i radością, jak do Jednego Nieskończonego Ojca, jedynej Pierwszej Przyczyny, w której wszystkie błogosławieństwa natury i odkupienia spotykają się jako ich centrum i źródło?” (tłumaczenie wolne, pogrubienia nasze).

Dogmat o równej chwale osób wywołuje także inne poważne dylematy i pytania.

Którego Boga mamy miłować z całego twego serca?

W Księdze Powtórzonego Prawa 6:4,5 (BWP) czytamy, że tylko Boga JHWH mamy miłować z całego serca.

„Słuchaj, Izraelu! Jahwe, nasz Bóg, jest jedynym Bogiem. Będziesz miłował Jahwe, Boga twego, z całego twojego serca, z całej twojej duszy i ze wszystkich sił twoich.”

Jeżeli z całego serca … to znaczy serca niepodzielonego. Problem w tym, że Jahwe to wg. trynitaryzmu tylko jedna z rzekomych trzech osób Boga.

Jezus powyższy cytat przytoczył w rozmowie z uczonym w Piśmie.  Na pytanie, które przykazanie w Prawie jest największe odpowiedział słowami z Powtórzonego Prawa 6:5:

„Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej, i z całej siły swojej.” Marka 12:30 (BW)

Tego Boga nazywa Jezus swoim Ojcem. W Mateusza 11:25,26 (BW) czytamy:

„W tym czasie odezwał się Jezus i rzekł: Wysławiam cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. Zaprawdę, Ojcze, bo tak się tobie upodobało.”

Nie ulega wątpliwości, że Jezus za Boga uważał swojego Ojca. A przecież Ojciec zgodnie z doktryną trynitarną to tylko jedna z trzech osób Boga.

Gdyby Pan Jezus wierzył w „Trójcę” nie nauczałby, żeby miłować tylko jedną z osób CAŁYM sercem!

Co bowiem z pozostałymi osobami? Jak kochać poszczególne osoby „Trójcy” jeżeli całym sercem mamy kochać Ojca?

Powstaje więc dylemat. Jeśli Boga Ojca mamy miłować „z całego serca i sił” – to jaka miłość pozostanie dla „pozostałych osób Trójcy Świętej”?

Jeżeli chcemy przyjąć naukę głoszoną przez Jezusa, to jako Pana (JHWH) Boga, mamy czcić „ z całego serca, duszy i umysłu” ? (Zobacz Mateusza 22:37 oraz Łukasza 10:27)

Nasze wnioski

W zakończeniu chcemy podkreślić, że nikt z uczniów Jezusa nie czcił Boga w „Trójcy” składającej się z trzech osób. Nikt nie modlił się do „Trójcy” ani do „Ducha Świętego”. Jeżeli chodzi o modlitwy do Jezusa to omawiamy temat w artykule „Modlitwa Szczepana do Jezusa„.

Nikt zatem z naśladowców Jezusa nie miał takich dylematów, na jakie zwracamy uwagę w tym wpisie.

Zauważa to, teolog Emil Brunner w opracowaniu „Christian Doctrine of God, Dogmatics” (Westminster Press, 1950):

… musimy uczciwie przyznać, że doktryna Trójcy nie tworzyła części Nowego Testamentu pierwszych chrześcijan […] Nie było nigdy zamiarem pierwotnych świadków Chrystusa w Nowym Testamencie stawiać przed nami intelektualnego problemu – trzech boskich osób – a następnie nawoływać nas po cichu do czczenia tej tajemnicy Trzech-w-Jednym. Nie ma żadnego śladu takiej idei w Nowym Testamencie. To „misterium logicum” – fakt, że Bóg jest trzema, a jednak jednym – leży całkowicie poza poselstwem Biblii. Jest to tajemnica, którą Kościół postawił przed wiernymi w swej teologii, która jednak nie miała powiązania z poselstwem Jezusa i apostołów. Żaden apostoł nie śnił o tym, że istnieją trzy boskie osoby, których wzajemne relacje i paradoksalna jedność są poza naszym zrozumieniem.” (pogrubienia nasze)

Może czytając Biblię, zaznaczaj jednym kolorem te myśli , które są dla Ciebie oczywiste i antytrynitarne w swym przesłaniu, a innym kolorem te, które odbierasz jako przekaz trynitarny (powinny tyczyć TRZECH osób i ich relacji). Następnie sam sprawdź – jaki kolor mają kartki w Twej Biblii. To prosta metoda, która może Ci pomóc odnaleźć prawdę biblijną w gąszczu religijnych dogmatów i tradycji.

Czy zamiast przedstawionych w tym artykule dylematów związanych z wielbieniem domniemanej „Trójcy„, nie lepiej będzie zaufać słowom Jezusa z Jana 17:3 (BWP).

„Życie zaś wieczne polega u nich na tym, aby poznali Ciebie, Boga jedynego i prawdziwego, oraz Tego, którego Ty posłałeś, Jezusa Chrystusa.”

Zapraszamy, też do dzielenia się w komentarzach pod artykułem Waszymi spostrzeżeniami opartymi choćby na jednej wypowiedzi biblijnej, pomagającej czytelnikom w odpowiedzi na pytanie: Czy Bóg jest Trójcą?

Subscribe
Powiadom o

11 komentarzy
Najczęściej głosowano
Od najnowszych Od najstarszych
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze
Aleksandra
6 listopada 2024 23:20

Ten artykuł jest tak przejrzysty, że wnioski same się nasuwają

Paweł
22 sierpnia 2024 15:44

Judy 20: „Ale wy, umiłowani, budujcie siebie samych w oparciu o najświętszą wiarę waszą, módlcie się w Duchu Świętym” Tylko do kogo… Niektórzy trynitarni nauczyciele internetowi modlą się na wizji w swoich programach wypowiadając (chyba dość sensownie) np. „dziękujemy Ci… Boże Ojcze.. w imieniu Twojego Syna Jezusa Chrystusa, w Duchu świętym…” Jednak kiedy indziej modlą się już bezpośrednio <do> Ducha świętego i nie widzą problemu w tym, że chyba niemożliwe jest modlenie się w Duchu Świętym do Ducha Świętego. To… Czytaj więcej »

Robert
4 sierpnia 2024 12:36

Nie chcę, żeby wyglądało, że polemizuję sam ze sobą, i wybieram łatwą do obalenia tezę, żeby ją ośmieszyć i łatwo obalić. Jednak trynitarze, żeby udowodnić sens wprowadzenia trynitarnego wyobrażenia sobie theos, nieznanego żydom i starotestamentowemu nauczaniu. Nauczają, że ten i taki obraz miał zostać zrozumiany pod wpływem nauczania [ducha św.] na przestrzeni wieków. Tak to przedstawia cytowany przeze mnie Raniero Cantalamessa. Przywołuje m.in J 14:26 „on was wszystkiego nauczy”. Jak i „przypomni wam wszystko, co ja wam powiedziałem”. W istocie… Czytaj więcej »

Ryszard
2 sierpnia 2024 08:30

Kluczem i początkiem może być Jan 17:3 Jak widzimy mamy tu dwie osoby od których zależy nasze życie. Jak widać mamy tez jeśli tak można powiedzieć ustaloną hierarchię, gdyż większy posyła mniejszego Heb.7:7, Jan 13;16. Mat 23;9 nikogo nie nazywajcie Ojcem bowiem jeden jest wasz Ojciec w niebie i ciekawe ze nie mówi tu by nie nazywać nikogo Bogiem. Jak wiemy bogami byli nazywani sędziowie ,Mojżesz jak i również szatan. Jak wynika z kart biblii I nasz Pan umiłowany jest… Czytaj więcej »

Robert
28 lipca 2024 13:30

Wydaje się, że po raz kolejny trynitarny obraz theos, z jego równością wszystkich tworzących go osób i przypisywanej im równości, jest pozbawiony uzasadnienia, i realizmu. Nie odpowiada rzeczywistości w kulcie, czy liturgii. W życiu wierzących z zasady wielbi się pateros= ojca, jak i hyios=syna. Prawie nigdy ducha św. Oczywiście istnieją modlitwy do trynitarnego theos. Jak: „DZIĘKUJĘ CI, BOŻE, ZE RACZYŁEŚ OBJAWIĆ NAM PRAWDĘ O SOBIE, JEDYNYM BOGU ŻYJĄCYM W TRZECH OSOBACH…NIECH SŁAWIĄ CIĘ WSZYSTKIE NARODY, BOŻE W TRÓJCY JEDYNY…UDZIEL NAM… Czytaj więcej »

Najchętniej czytane:
Wybierz interesujący cię werset
Prenumeruj
Bądź na bieżąco z nowościami
Nowe artykuły