Syn Człowieczy a kwestia Trójcy – Liczb 23:17-19
Czy Syn Człowieczy to Bóg?
Czy określenie Pana Jezusa zwrotem Syn Człowieczy wnosi coś do tematu Trójcy?
W księdze Liczb 23: 17,19 (porównaj z JANA 9: 35-37), według katolickiego przekładu „Biblii Poznańskiej” (4 Mojżeszowa) czytamy:
„ (…) Cóż powiedział JAHWE? (…) Bóg to nie człowiek, (…) To nie syn człowieczy”
W Jana 9: 35-37 czytamy o znanym czytelnikom Biblii fakcie. Pismo Święte wielokrotnie nazywa Jezusa „Synem Człowieczym”. Pan Jezus się sam się z nim identyfikuje, a w Nowym Testamencie jest aż 88 odwołań do Jezusa jako Syna Człowieczego.
Czyż w świetle nauk Biblii druga osoba Wszechmocnego, Najwyższego Boga mogła by być „Synem Człowieczym”?
Czy ten tytuł był „przypisany” kiedykolwiek Bogu Najwyższemu – Bogu Ojcu ( JHWH )?
Przesłanie biblijne z księgi Liczb jest jasne. Bóg Wszechmocny nigdy nie był, nie jest i nie będzie „Synem Człowieczym”!
Czy Bóg powiedziałby takie słowa jakie czytamy w Liczb 23:17,19, gdyby „druga Jego osoba – przygotowywała się właśnie do tego aby zostać „synem człowieczym”!?
Śpieszę dopowiedzieć trynitarianom, rzekomym apologetą chrześcijaństwa, że zwrot „syn człowieczy” odnosi się również do Pana Jezusa zmartwychwstałego, wywyższonego i przebywającego w niebie!
Tak więc próba mętnego tłumaczenia, że „chodziło tu tylko o czas kiedy Pan Jezus był człowiekiem ( „o Jego ludzką naturę”) – jest zupełnie bezpodstawna!
Odczytajmy na potwierdzenie Mateusza 16:27 (BT).
„Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi, i wtedy odda każdemu według jego postępowania.”
A teraz Dzieje Apostolskie 7:56 (BT).
„I rzekł: Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga.”
Zwrot „syn człowieczy” dotyczy ludzi
Jak z tych wersetów wynika Pan Jezus w niebie również zachował tytuł „Syna Człowieczego”!
Tytuł ten posiadali też inni prorocy Boga. Ezechiel „synem człowieczym” został nazwany aż 93 razy. Fakt ten przypomina o tym, że Mesjasz miał też być największym z proroków Boga. W księdze Ezechiela 2:1 wg. BT czytamy dla przykładu:
„Rzekł On do mnie: Synu człowieczy, stań na nogi. Będę do ciebie mówił.”
Powstaje tu kolejne pytanie czy „prorok”, może być Bogiem Wszechmocnym lub Jego „drugą osobą”?
O Mesjaszu jako proroku większym od Mojżesza czytamy w Powtórzonego Prawa 18:15,18 (BT).
„Pan, Bóg twój, wzbudzi ci proroka spośród braci twoich, podobnego do mnie. Jego będziesz słuchał.”
„Wzbudzę im proroka spośród ich braci, takiego jak ty, i włożę w jego usta moje słowa, będzie im mówił wszystko, co rozkażę.>”
Porównajmy tą wypowiedź z Dziejami Apostolskimi 3:22,23 (BT):
„Powiedział przecież Mojżesz: Proroka jak ja wzbudzi wam Pan, Bóg nasz, spośród braci waszych. Słuchajcie Go we wszystkim, co wam powie. A każdy, kto nie posłucha tego Proroka, zostanie usunięty z ludu”
W proroczej Księdze Daniela 7:13 (BT) czytamy również o Synu Człowieczym:
„Patrzałem w nocnych widzeniach: a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy. Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego. „
Warto zwrócić uwagę na to, że Syn Człowieczy jest całkowicie odmienną osoba od „Przedwiecznego”. Zakładając, że Syn Człowieczy jest równy Ojcu w tym fragmencie napisano by, że „wprowadzają Go” przed oblicze Ojca.
W kolejnym wersecie 14 czytamy, że „Powierzono Mu panowanie”. Czy Bogu można cokolwiek powierzy? Gdyby Pan Jezus był częścią Trójcy, czy taki zwrot miałby sens?
I na koniec. Czy Bóg Ojciec lub Duch Święty byli gdziekolwiek w Biblii nazwani „Synem Człowieczym”?
Trynitarianie znają wersety w których hyios=syn, określa się mianem „syn człowieczy” i sugerują, że niekiedy sensowniej jest pisać to określenie z wielkiej litery. Wydaje się, że tytuł ten [określenie] pojawia się osiemdziesiąt cztery razy. U synoptyków sześćdziesiąt dziewięć. W ostatniej ewangelii dwanaście. W dokonaniach wysłanników jeden raz i w ostatniej księdze dwa razy. Wygląda na to, że poza J 12:34 sam hyios to określenie stosował do siebie. Nie inni go tak tytułowali, tylko on sam siebie. Wydaje się prawdopodobne, że… Czytaj więcej »
Synowie Boży to idiom odnoszący się do aniołów (Hi 38:7), skoro i pierworodny jest Synem Bożym mógł mieć podobną naturę do aniołów na początku. Aniołowie, cherubowie(lub cheruby), serafowie – są po prostu duchami tak jak każde niebiańskie stworzenie – tylko każdy z nich ma pewnie inne zadanie do pełnienia. Choć teraz Syn Całowieczny Jezus został wywyższony przez samego Boga i odziedziczył lepsze imię od aniołów. W Objawieniu jest podane, że wszyscy aniołowie teraz oddają mu hołd.
Piotr Andryszczak znany ze strony piotrandryszczak.pl – wmawiał mi wielokrotnie, że Jezus to zarówno Bóg jak i Człowiek. Stosuje termin „Bóg-Człowiek” Ciekawe jest jak i Jego zwolennicy przeciw „antytrnitrianizmu” stosują argumenty tutaj: piotrandryszczak.pl/jan_lew_jednorodzony_bog_czy_jednorodzony_syn.html Zastanawiam, dlaczego tak bardzo umniejszają Chwałę, Majestat, Wielkość Boga YHVH to pozycji śmiertelnego człowieka. Jak wszyscy wiemy: Jezus umarł. To fakt. I został wskrzeszony (wzbudzony) ze zmarłych przez Jego Ojca (Jego Boga), Jego i naszego Źródła Życia. Bo to Bóg dał nam życie, Bóg YHVH jest źródłem… Czytaj więcej »
Myślę, że admin też jest w tym spojrzeniu na argumentację z tego artykułu zgodny z nami :-). Natomiast to, że w sprawach w których Biblia nie daje jednoznacznych podstaw do takiego a nie innego zrozumienia pewnych myśli to nie „musimy” być zgodni we wszystkim… Jeśli nasze zrozumienie czy interpretacja takich niuansów biblijnych – mieści się w granicy zakreślonej przez kontekst biblijny. Chrześcijan jednoczy : miłość, szacunek dla Biblii oraz wiara w elementarne nauki objawione przez Boga w Słowie Bożym a… Czytaj więcej »
Drogi „Bol p” cieszę się bardzo jeśli z zamieszczonym przeze mnie komentarzem się zgadzacie (choć nie wiem czy admin strony też się ze mną tutaj zgadza…). Chwiałbym jeszcze zauważyć, że gdyby termin „syn człowieczy”, nie znaczył „człowiek” i miał znaczenie wyraźnie mesjańskie, Chrystus nie używałby go względem siebie. Mateusza 16, 15. Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» 16. Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». (…) 20. Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili,… Czytaj więcej »
Drogi Śmiertelny , dziękujemy za komentarz i pozdrowienia. Dołączamy się do Twego zakończenia tego komentarza ..krótkim ale konkretnym słowem : „Amen”!
Jestem pod wrażeniem, jak wiele tematów świetnie porusza wasz blog. Fakt, że Jezus wielokrotnie nazywa się „synem człowieczym”, jest bardzo dobrym argumentem przeciw uznawaniu go za Boga. Czytając Biblię nietrudno zauważyć, że Pismo Święte używa słowa „syn człowieczy” jako synonim słowa „człowiek”. Jak piszecie, Ezechiel jest wielokrotnie nazywany w ten sposób i warto zauważyć, że nawet przypisy katolickie stwierdzają, że ten tytuł (w stosunku do Ezechiela) znaczy nic innego jak „człowiek”. Czasami jest napisane, że prorok w widzeniu widział kogoś… Czytaj więcej »
To bardzo proste. Nie jest klamstwem, brak jedynie zrozumienia. Pan Nasz – Bog Ojciec jest niepodwazalny, Duch Swiety jest praktycznie tym samym co Bog, tyle ze w racji dzialania: mozna odroznic Ducha Swietego, od samego Majestatu Boga, Syn Bozy to Jezus Chrystus, ale i my jestesmy dziecmi Bozymi. Syn Bozy zarazem jest Chrystusem, ktory posiada wszelkie klucze (doktryny Boga Ojca mozna rozumiec). My jako dzieci Boze jestesmy wrecz milewidziani u Zlotej Bramy, by wejsc do Niebios i posiasc podobna moc.… Czytaj więcej »
Ciekawe na tle tych rozważań jest to, że czytając księgę Ezechiela (gdzie zwrot „syn człowieczy” odniesiony do proroka Ezechiela występuje bardzo często bo ok. 90 razy ) – nie sposób pozbyć się wrażenia, że występujący zwrot „syn człowieczy” ma na celu szczególne podkreślenie wielkości, świętości Boga Jahwe w porównaniu z ludźmi choćby takimi jak prorok boży – Ezechiel, „syn człowieczy”! Dla czytelników Biblii otwarta zatem jest kwestia czy zwrot „syn człowieczy” odniesiony również do Pana Jezusa, też nie podkreśla pewnych… Czytaj więcej »