Dobra Nowina a Trójca Święta – Marka 13:10
Czy w skład Dobrej Nowiny wchodzi nauczanie o Trójcy Świętej
W Ewangelii Marka 13:10 (BW) możemy przeczytać, że:
„… musi być zwiastowana ewangelia wszystkim narodom.”
W tłumaczeniu na język polski, słowo „ewangelia” (z gr. εὐαγγέλιον, euangelion) oznacza „dobrą nowinę”.
Czym była „Dobra Nowina”?
Czy głoszenie ewangelii miało w pierwszym wieku związek z nauczaniem o Trójcy Świętej?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy zajrzeć do źródła, czyli Pisma Świętego. Będzie to zgodne z zasadą z 2 listu do Tymoteusza 3:16,17 (BW) gdzie czytamy że Pismo Święte służy:
„do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości”, „Aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany„
Zadajmy zatem kluczowe pytanie. Czy w skład głoszonej w I wieku dobrej nowiny wchodziło nauczanie o Bogu w trzech osobach?
Jeżeli uważasz że tak, to wskaż gdzie w nauczaniu ewangelicznym Pana Jezusa czy apostołów możemy odnaleźć choćby cień nauki z atanazjańskiego wyznania wiary?
W którym miejscu, możemy dowiedzieć się o Bogu w trzech osobach?
Dobra Nowina a Trójca
Nie chodzi przy tym o spekulacje i domysły w rodzaju „Ja i Ojciec jedno jesteśmy„. Chodzi o przykłady głoszenia osobom nawracanym na chrześcijaństwo nauki o Trójcy.
Czy nie zastanawia cię to, że o Bogu w trzech osobach nie wspomina Pan Jezus. Apostołowie również nie podjęli próby wyjaśnienia takiej istoty Boga w I wieku. Jeżeli zajrzymy do listów to okaże się, że listy apostolskie również nie mówią nic na temat trzech osób w jednym Bogu.
Ale jeżeli takiej nauki w Piśmie Świętym nie ma, to nauczanie o Bogu w Trójcy wyraźnie przekracza to co zalecił głosić Pan Jezus. Poza tym niszczy rzeczywisty przekaz tam zawarty o Jezusie Mesjaszu, jak również naszym pośredniku pomiędzy Bogiem i ludźmi.
Z Biblii wynika, że dobra nowina dzięki prostemu przesłaniu szybko trafiała do serc i umysłów szczerych i prostych ludzi. Nigdzie w Piśmie Świętym nie znajdujemy nauczania nowo nawróconych o rzekomej Trójcy.
Gdyby warunkiem przystąpienia do kościoła pierwszych wieków było uwierzenie w Trójcę Świętą zapewne wielokrotnie byśmy o tym mogli przeczytać w Słowie Bożym. Byłaby to bowiem całkowicie nowa koncepcja Boga, nie znana narodowi wybranemu!
W Biblii wielokrotnie jednak czytamy wręcz coś przeciwnego niż głoszą trynitarze, a co wyraził jasno nasz nauczyciel Pan Jezus w Marka 12:29 (BT):
„Jezus odpowiedział: Pierwsze jest: Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz, Pan jest jeden.”
Jezus oczywiście cytuje tu słowa ze Starego Testamentu i potwierdza to w co wierzyli Żydzi a mianowicie, że Pan Bóg to jeden Bóg JHWH!
Czy wiara w Trójcę jest podstawą wiary?
Wśród pierwszych chrześcijan nie, ale w kościołach trynitarnych tak.
Obecnie we wszystkich kościołach trynitarnych warunkiem przyłączenia się do społeczności chrześcijańskiej jest wiara w Trójcę. W podręczniku Teologii Dogmatycznej Wilhelma Breuninga z 1999 roku czytamy:
A jak rzeczywiście było w pierwszym wieku naszej ery?
Czy nowo nawróceni byli nauczani, że warunkiem zostania chrześcijaninem jest wiara w trójosobowego Boga?
Zobaczmy kilka fragmentów o tym mówiących. Pierwszy pochodzi z Dziejów Apostolskich 8:37,38 (BT)
„Odpowiedział Filip: Można, jeśli wierzysz z całego serca. Odparł mu: Wierzę, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym. I kazał zatrzymać wóz, i obaj, Filip i dworzanin, zeszli do wody. I ochrzcił go.”
Rodzi się pytanie, dlaczego ten urzędnik królowej etiopskiej nie musiał uwierzyć w Trójcę, ale w to, że Pan Jezus jest Synem Bożym. Dlaczego nie musiał uwierzyć również w to, że Duch Święty jest trzecią osobą Boga?
W innym fragmencie w 2 rozdziale Dziejów Apostolskich Piotr w dniu pięćdziesiątnicy w wersetach od 14 do 36 przedstawia dobrą nowinę o Jezusie.
Zobaczmy również werset 22 w którym Piotr głosi, że Bóg poprzez cuda i znaki potwierdził posłannictwo Jezusa. W 32 przypomina, że Jezus przez Boga został wskrzeszony, a w 36, że ” … tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem„.
A gdzie informacja o Bogu w trzech osobach, o tym że w skład Trójcy wchodzi także Duch Święty. Prawda jest taka, że osoby słuchające Piotra nie znały nauki o Bogu w Trójcy, a Piotr takiej nauki im nie głosił.
Czy zatem najpierw zostawali chrześcijanami a dopiero później po chrzcie nauczano ich o Bogu w trzech osobach?
Na koniec ludzie słuchający Piotra zapytali „Cóż mamy czynić, bracia? „. Czy Piotr powiedział im „Wierzcie w Trójcę a będziecie zbawieni”? Nie! Piotr jak czytamy w wersecie 38 powiedział:
„Nawróćcie się – powiedział do nich Piotr – i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie w darze Ducha Świętego.”
Co wynika z Dobrej Nowiny głoszonej przez Piotra?
Jak widzimy Piotr nie wspomina nawet o takiej nauce. Chrztu dostępują ci, którzy uwierzyli, że Pan Jezus został posłany przez Boga, że złożył ofiarę za nasze grzechy, że został zmartwychwzbudzony przez Boga, i uczyniony Mesjaszem i naszym Panem.
Ci którzy uwierzyli otrzymywali w darze Ducha Świętego! Nie otrzymywali trzeciej osoby ale moc, która umożliwiała im mówienie językami, prorokowanie oraz czynienie cudów!
Podobnie było z Korneliuszem, pierwszym poganinem, który został naśladowcą Jezusa. Czy Piotr głosił mu Boga w trzech osobach? Czy wspomniał chociażby o Trójcy? Nie.
Piotr głosił dobra nowinę o Jezusie którego Bóg wybrał na Mesjasza, który został zabity i wskrzeszony 3 dnia. Jak czytamy w wersecie 10:42,43 (BT):
„On nam rozkazał ogłosić ludowi i dać świadectwo, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych i umarłych. Wszyscy prorocy świadczą o tym, że każdy, kto w Niego wierzy, przez Jego imię otrzymuje odpuszczenie grzechów. „
To po tych słowach zostaje na domowników wylany Duch Święty.
Jak widzimy ani słowa o Trójcy. Dla Boga wystarczyło to, że uznali oni Jego Syna, a nie Boga w trzech osobach!
A co powiemy o strażniku z 16 rozdziału Dziejów Apostolskich? W wersecie 30 zapytał on Pawła i Sylasa: „Panowie, co mam czynić, abym był zbawiony ? ”
Co odpowiedział Paweł? Uwierz w Trójcę, Boga w trzech osobach? Nie! W wersecie 31 czytamy (BW):
„A oni rzekli: Uwierz w Pana Jezusa, a będziesz zbawiony, ty i twój dom.”
Jak widzimy i w tym przypadku do uzyskania zbawienia nie potrzeba było zostać wyznawcą Trójcy ale uwierzyć w Pana Jezusa.
Czego Biblia naucza o Bogu, Jego Synu i Duchu Świętym?
Takie zrozumienie Ewangelii jest zgodne z tym czego nauczał sam Pan Jezus. W Jana 17:3 (BT) czytamy:
„A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa.„
A co z Duchem Świętym? rzekomą trzecią osobą Boga? Czy życie wieczne nie powinno zależeć od poznania również rzekomej trzeciej osoby Boga?
W 1 Tymoteusza 2:5 (BW) Paweł napisał:
„Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus„
Dlaczego przy takiej nadarzającej się okazji Paweł nie precyzuje wiary w Trójcę? Dlaczego Paweł wspomina tylko 2 osoby i pomija rzekomą osobę Ducha Świętego. Pana Jezusa Paweł przedstawia jako pośrednika pomiędzy Bogiem a ludźmi a nie jako drugą osobę Boga.
Nie znajdując potwierdzenia głoszonej nauki o Trójcy, kościół decyduje się wprowadzić ją do Słowa Bożego dopiskiem z 1 Jana 5:7 (omawiamy ten werset w artykule „Ci trzej są jednym„). Oszustwo zostaje wykryte więc nie pozostaje nic innego jak doszukiwać się w Biblii w różnych fragmentach nauki, której ona nie zawiera, zapominając o słowach z 1 Koryntian 4:6, że „nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane”. ( zobacz również wpis „Zasady biblijne a nauczanie o Trójcy)„.
Podsumowanie
Podkreślmy to jeszcze raz: „Dobra Nowina” nie obejmowała nauczania o Trójcy Świętej. Gdyby tak było, nie trzeba by było w II i IV wieku takiej nauki (o Bogu w trzech osobach) wprowadzać i ją uchwalać na soborach.
Wystarczyłoby wskazać odpowiednie fragmenty w Piśmie Świętym taka naukę głoszące. Niestety takich fragmentów nie było więc powstały opasłe tomy próbujące wyjaśnić rzecz niewyjaśnioną a mianowicie jak czytamy w definicji Trójcy:
„Ojciec jest Bogiem, Syn jest Bogiem, Duch Święty jest Bogiem. Mimo to nie ma trzech Bogów, tylko jeden jest Bóg.”
Z jednym możemy się zgodzić z kościołami trynitarnymi. Jest to nauka nie do pojęcia ludzkim umysłem – Jest trzech Bogów …. ale jest tylko jeden Bóg!
Na zakończenie fragment z książki „Początki doktryny chrześcijańskiej John N.D. Kelly z 1988 roku, który znajdziemy na stronie 71 w rozdziale „Teologia przednicejska” :
Przekaz jasny i zrozumiały aż do III wieku naszej ery praktykowany był czysty monoteizm, czyli wiara w jednego Boga, Stwórcę i Ojca nas wszystkich.
Na zakończenie przestroga z Kolosan 2:4,8
„Mówię zaś o tym dlatego, żeby was nikt nie omamił dowodami pozornie tylko przekonującymi„ (BWP)
„Baczcie, aby was kto nie sprowadził na manowce filozofią i czczym urojeniem, opartym na podaniach ludzkich i na żywiołach świata, a nie na Chrystusie„ (BW)
Tak więc, w III wieku dokonano „pozornie przekonującymi dowodami” i „filozofią” zamachu na wielokrotnie objawianą prawdę, a mianowicie to, że Bogiem jest JHWH.
Zmieniono w ten sposób głoszoną w I wieku Dobrą Nowinę o Chrystusie jako tym, którego Bóg przysłał dla naszego Zbawienia?
Jak myślisz – Kto za tym wszystkim stoi?
Nauka o Trójcy Świętej nie jest explicite przedstawiona w ewangeliach czy pismach apostolskich w formie dogmatycznej definicji, jaką znajdziemy w atanazjańskim wyznaniu wiary, jednak są fragmenty, które wskazują na relację między Ojcem, Synem i Duchem Świętym, co później stało się podstawą dla rozwinięcia nauki o Trójcy Świętej w Kościele. Kilka kluczowych fragmentów: Chrzest Jezusa (Mt 3,16-17; Mk 1,10-11; Łk 3,21-22) – Podczas chrztu Jezusa słyszymy głos Boga Ojca z nieba, widzimy Jezusa (Syna) w wodach Jordanu oraz Ducha Świętego zstępującego… Czytaj więcej »
Pewni możemy być tego, że czytając natchnione słowo, nie znajdziemy aluzji do wiary, ze dobra nowina [ewangelia]sama w sobie zawierała aluzje do trynitarnego obrazu theos. I zwolennicy tego obrazu również to przyznają. A pierwsi rzecznicy takiego obrazu: „Jakkolwiek próbowali to wyrazić, napotykali na trudności i przekłamania”. H. Pietras SJ I tak naprawdę wielokrotnie omijano problemy, i akceptowano przekłamania. Pewne jest, że z usta pierwszych chrześcijan nie można było usłyszeć, ze theos jest trynitarny. I nikt, jak wykazano w tekście, nie… Czytaj więcej »