Dobra Nowina a Trójca Święta – Marka 13:10
Czy w skład Dobrej Nowiny wchodzi nauczanie o Trójcy Świętej
W ewangelii Marka 13:10 (BW) możemy przeczytać, że: “… musi być zwiastowana ewangelia wszystkim narodom.”
W tłumaczeniu na język polski, słowo „ewangelia” (z gr. εὐαγγέλιον, euangelion) oznacza „dobrą nowinę”.
Czym była głoszona “dobra nowina”?
Czy głoszenie ewangelii miało w pierwszym wieku związek z nauczaniem o Trójcy Świętej?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy zajrzeć do źródła, czyli Pisma Świętego zgodnie z zasadą z 2 listu do Tymoteusza 3:16,17 (BW) wierząc, że Bóg dał nam Pismo Święte:
„do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości”, “Aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany“
Zadajmy zatem kluczowe pytanie. Czy w skład głoszonej w I wieku dobrej nowiny wchodziło nauczanie o Bogu w trzech osobach?
Jeżeli uważasz że tak, to
W którym miejscu możemy dowiedzieć się o Bogu w trzech osobach?
Dobra Nowina a Trójca
Nie chodzi przy tym o spekulacje i domysły oparte o wersety biblijne w rodzaju “Ja i Ojciec jedno jesteśmy“, co o bezpośrednie wyjaśnienie osobom nawracanym na chrześcijaństwo istoty trójosobowego Boga.
Czy nie zastanawia cię to, że o Bogu w trzech osobach nie wspomina Pan Jezus. Apostołowie również nie podjęli próby wyjaśnienia istoty Boga w I wieku, Jeżeli zajrzymy do listów, to okaże się, że listy apostolskie nie mówią nic na temat trzech osób w jednym Bogu?
Ale jeżeli takiej nauki w Piśmie Świętym nie ma, to nauczanie o Bogu w Trójcy wyraźnie przekracza i wypacza to co zalecił głosić Pan Jezus. Poza tym niszczy rzeczywisty przekaz tam zawarty o Jezusie Mesjaszu jak również naszym pośredniku pomiędzy Bogiem i ludźmi.
Z Biblii wynika, że dobra nowina dzięki prostemu przesłaniu szybko trafiała do serc i umysłów szczerych i prostych ludzi. Nigdzie w Piśmie Świętym nie znajdujemy nauczania nowo nawróconych o rzekomej Trójcy.
Gdyby warunkiem przystąpienia do kościoła pierwszych wieków było uwierzenie w Trójcę Świętą zapewne wielokrotnie byśmy o tym mogli przeczytać w Słowie Bożym. Byłaby to bowiem całkowicie nowa koncepcja Boga, nie znana narodowi wybranemu!
W Biblii wielokrotnie jednak czytamy wręcz coś przeciwnego niż głoszą trynitarze, a co wyraził jasno nasz nauczyciel Pan Jezus w Marka 12:29 (BT):
„Jezus odpowiedział: Pierwsze jest: Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz, Pan jest jeden.”
Jezus oczywiście cytuje tu słowa ze Starego Testamentu i potwierdza to w co wierzyli Żydzi a mianowicie, że Pan Bóg to jeden Bóg JHWH!
Czy wiara w Trójcę jest podstawą wiary?
Wśród pierwszych chrześcijan nie, ale w kościołach trynitarnych tak.
Obecnie we wszystkich kościołach trynitarnych warunkiem przyłączenia się do społeczności chrześcijańskiej jest wiara w Trójcę. W podręczniku Teologii Dogmatycznej Wilhelma Breuninga z 1999 roku czytamy:
A jak rzeczywiście było w pierwszym wieku naszej ery?
Czy nowo nawróceni byli nauczani, że warunkiem zostania chrześcijaninem jest wiara w trójosobowego Boga?
Zobaczmy kilka fragmentów o tym mówiących. Pierwszy pochodzi z Dziejów Apostolskich 8:37,38 (BT)
“Odpowiedział Filip: Można, jeśli wierzysz z całego serca. Odparł mu: Wierzę, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym. I kazał zatrzymać wóz, i obaj, Filip i dworzanin, zeszli do wody. I ochrzcił go.”
Rodzi się pytanie, dlaczego ten urzędnik królowej etiopskiej nie musiał uwierzyć w Trójcę, ale w to, że Pan Jezus jest Synem Bożym. Dlaczego nie musiał uwierzyć również w to, że Duch Święty jest trzecią osobą Boga?
W innym fragmencie w 2 rozdziale Dziejów Apostolskich Piotr w dniu pięćdziesiątnicy w wersetach od 14 do 36 przedstawia dobrą nowinę o Jezusie.
Zobaczmy również werset 22 w którym Piotr głosi, że Bóg poprzez cuda i znaki potwierdził posłannictwo Jezusa. W 32 przypomina, że Jezus przez Boga został wskrzeszony, a w 36, że ” … tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem“.
A gdzie informacja o Bogu w trzech osobach, o tym że w skład Trójcy wchodzi także Duch Święty. Prawda jest taka, że osoby słuchające Piotra nie znały nauki o Bogu w Trójcy, a Piotr takiej nauki im nie głosił.
Czy zatem najpierw zostawali chrześcijanami a dopiero później po chrzcie nauczano ich o Bogu w trzech osobach?
Na koniec ludzie słuchający Piotra zapytali “Cóż mamy czynić, bracia? “. Czy Piotr powiedział im “Wierzcie w Trójcę a będziecie zbawieni”? Nie! Piotr jak czytamy w wersecie 38 powiedział:
“Nawróćcie się – powiedział do nich Piotr – i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie w darze Ducha Świętego.”
Co wynika z Dobrej Nowiny głoszonej przez Piotra?
Jak widzimy Piotr nie wspomina nawet o takiej nauce. Chrztu dostępują ci, którzy uwierzyli, że Pan Jezus został posłany przez Boga, że złożył ofiarę za nasze grzechy, że został zmartwychwzbudzony przez Boga, i uczyniony Mesjaszem i naszym Panem.
Ci którzy uwierzyli otrzymywali w darze Ducha Świętego! Nie otrzymywali trzeciej osoby ale moc, która umożliwiała im mówienie językami, prorokowanie oraz czynienie cudów!
Podobnie było z Korneliuszem, pierwszym poganinem, który został naśladowcą Jezusa. Czy Piotr głosił mu Boga w trzech osobach? Czy wspomniał chociażby o Trójcy? Nie.
Piotr głosił dobra nowinę o Jezusie którego Bóg wybrał na Mesjasza, który został zabity i wskrzeszony 3 dnia. Jak czytamy w wersecie 10:42,43 (BT):
“On nam rozkazał ogłosić ludowi i dać świadectwo, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych i umarłych. Wszyscy prorocy świadczą o tym, że każdy, kto w Niego wierzy, przez Jego imię otrzymuje odpuszczenie grzechów. “
To po tych słowach zostaje na domowników wylany Duch Święty.
Jak widzimy ani słowa o Trójcy. Dla Boga wystarczyło to, że uznali oni Jego Syna, a nie Boga w trzech osobach!
A co powiemy o strażniku z 16 rozdziału Dziejów Apostolskich? W wersecie 30 zapytał on Pawła i Sylasa: “Panowie, co mam czynić, abym był zbawiony ? ”
Co odpowiedział Paweł? Uwierz w Trójcę, Boga w trzech osobach? Nie! W wersecie 31 czytamy (BW):
“A oni rzekli: Uwierz w Pana Jezusa, a będziesz zbawiony, ty i twój dom.”
Jak widzimy i w tym przypadku do uzyskania zbawienia nie potrzeba było zostać wyznawcą Trójcy ale uwierzyć w Pana Jezusa.
Czego Biblia naucza o Bogu, Jego Synu i Duchu Świętym?
Takie zrozumienie Ewangelii jest zgodne z tym czego nauczał sam Pan Jezus. W Jana 17:3 (BT) czytamy:
„A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa.„
A co z Duchem Świętym? rzekomą trzecią osobą Boga? Czy życie wieczne nie powinno zależeć od poznania również rzekomej trzeciej osoby Boga?
W 1 Tymoteusza 2:5 (BW) Paweł napisał:
„Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus„
Dlaczego przy takiej nadarzającej się okazji Paweł nie precyzuje wiary w Trójcę? Dlaczego Paweł wspomina tylko 2 osoby i pomija rzekomą osobę Ducha Świętego. Pana Jezusa Paweł przedstawia jako pośrednika pomiędzy Bogiem a ludźmi a nie jako drugą osobę Boga.
Nie znajdując potwierdzenia głoszonej nauki o Trójcy, kościół decyduje się wprowadzić ją do Słowa Bożego dopiskiem z 1 Jana 5:7 (omawiamy ten werset w artykule “Ci trzej są jednym“). Oszustwo zostaje wykryte więc nie pozostaje nic innego jak doszukiwać się w Biblii w różnych fragmentach nauki, której ona nie zawiera, zapominając o słowach z 1 Koryntian 4:6, że “nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane”. ( zobacz również wpis “Zasady biblijne a nauczanie o Trójcy)“.
Podsumowanie
Podkreślmy to jeszcze raz: “Dobra Nowina” nie obejmowała nauczania o Trójcy Świętej. Gdyby tak było, nie trzeba by było w II i IV wieku takiej nauki (o Bogu w trzech osobach) wprowadzać i ją uchwalać na soborach.
Wystarczyłoby wskazać odpowiednie fragmenty w Piśmie Świętym taka naukę głoszące. Niestety takich fragmentów nie było więc powstały opasłe tomy próbujące wyjaśnić rzecz niewyjaśnioną a mianowicie jak czytamy w definicji Trójcy:
“Ojciec jest Bogiem, Syn jest Bogiem, Duch Święty jest Bogiem. Mimo to nie ma trzech Bogów, tylko jeden jest Bóg.”
Z jednym możemy się zgodzić z kościołami trynitarnymi. Jest to nauka nie do pojęcia ludzkim umysłem – Jest trzech Bogów …. ale jest tylko jeden Bóg!
Na zakończenie fragment z książki “Początki doktryny chrześcijańskiej John N.D. Kelly z 1988 roku, który znajdziemy na stronie 71 w rozdziale “Teologia przednicejska” :
Przekaz jasny i zrozumiały aż do III wieku naszej ery praktykowany był czysty monoteizm, czyli wiara w jednego Boga, Stwórcę i Ojca nas wszystkich.
Na zakończenie przestroga z Kolosan 2:4,8
“Mówię zaś o tym dlatego, żeby was nikt nie omamił dowodami pozornie tylko przekonującymi“ (BWP)
“Baczcie, aby was kto nie sprowadził na manowce filozofią i czczym urojeniem, opartym na podaniach ludzkich i na żywiołach świata, a nie na Chrystusie“ (BW)
Tak więc, w III wieku dokonano “pozornie przekonującymi dowodami” i “filozofią” zamachu na wielokrotnie objawianą prawdę, a mianowicie to, że Bogiem jest JHWH.
Zmieniono w ten sposób głoszoną w I wieku Dobrą Nowinę o Chrystusie jako tym, którego Bóg przysłał dla naszego Zbawienia?
Jak myślisz – Kto za tym wszystkim stoi?
Pewni możemy być tego, że czytając natchnione słowo, nie znajdziemy aluzji do wiary, ze dobra nowina [ewangelia]sama w sobie zawierała aluzje do trynitarnego obrazu theos. I zwolennicy tego obrazu również to przyznają. A pierwsi rzecznicy takiego obrazu: “Jakkolwiek próbowali to wyrazić, napotykali na trudności i przekłamania”. H. Pietras SJ I tak naprawdę wielokrotnie omijano problemy, i akceptowano przekłamania. Pewne jest, że z usta pierwszych chrześcijan nie można było usłyszeć, ze theos jest trynitarny. I nikt, jak wykazano w tekście, nie… Czytaj więcej »