Co Pismo Święte mówi oTrójcy Świętej
Prenumeruj nowe posty

Omówione wersety
Najchętniej czytane:

Czy 2 Koryntian 13:13 to potwierdzenie nauki o Trójcy?

Poniżej ten tekst z trzech przekładów:

BT „Łaska Pana Jezusa Chrystusa, miłość Boga i dar jedności w Duchu Świętym niech będą z wami wszystkimi!”

BW „Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga, i społeczność Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi.”

BWP  „Łaska Pana Jezusa Chrystusa, miłość Boga i udzielanie się Ducha Świętego niech będą z wami wszystkimi.”

 

Trynitarze uznają , iż powyższy tekst dowodzi faktu „powszechnej wiary w Trójcę Świętą , już wśród pierwszych chrześcijan”. Tekst ten jest przez trynitarzy traktowany jako „dowód „ na Trójcę Świętą (patrz hasło Trójca Święta w Wikipedii).

Czy jest tak w rzeczywistości?

Nawet założywszy (dla celów naszych rozważań) , że Duch Święty jest osobą, w żaden sposób nie udowodnimy, że te trzy osoby to Trójca, że tworzą jednego Boga. Nie ma w tym wersecie mowy o równości tych osób, o ich powiązaniu ze sobą, nie ma nic o tym, że wchodzą w skład Boga ani nawet, że są jedno. Trynitarze wyszukują w Biblii potwierdzenia wymyślonej długo po apostołach (IV wiek) nauki o trójjedynym Bogu i wszędzie gdzie napotkają tekst  z Bogiem Jezusem i Duchem Świętym twierdzą, że to niezbity dowód na Trójcę. Przeczytajmy pamiętając o tym drugi werset z pierwszego rozdziału 2 listu do Koryntian.

„Łaska wam i pokój od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa”

Czy uznamy na podstawie tego wersetu, że Bóg jest „Dwójcą” bo jest tu mowa o dwóch osobach? Przyznamy, że byłoby to absurdalne. Zatem ile jest wersetów w LISTACH apostolskich  zestawiających Boga, Jezusa i Ducha Świętego?

Jeden? Dwa?   A ile mamy wersetów o Bogu i Jezusie? Praktycznie każdy list się zaczyna od  zwrotu podobnego do zacytowanego powyżej.  Czy mamy powód by wierzyć w dwuosobowego Boga bo znajdujemy w Piśmie Świętym zwroty o Bogu i Jezusie? Jak widać powoływanie się na 2 Koryntian 13:13 jest  doszukiwaniem się w Biblii potwierdzenia niebiblijnej doktryny. Gdyby pierwsi chrześcijanie rzeczywiście  wierzyli w Trójcę to praktycznie każdy z listów apostolskich zaczynałby się lub kończył sformułowaniami podobnymi do tych z 2 Koryntian 13,13, żeby nie pomijać czy pomniejszać znaczenia trzeciej osoby Trójcy, ale jak widać tak nie jest – dlaczego?

Czytając inne początki i zakończenia listów szybko zauważysz, że Duch Święty jest praktycznie wszędzie pomijany a listy zaczynają się i kończą  pozdrowieniami i zwrotami proszącymi o błogosławieństwo  Boga Ojca lub Boga Ojca i Jezusa. Czy takie pominięcie Ducha Świętego nie niepokoi Cię? czy nie niepokoi Cię to, że w Jana 17:3 także pominięto Ducha Świętego jako czynniku decydującym o zbawieniu

Jeśli zatem nauka o Trójcy byłaby podstawową nauką  pierwszych chrześcijan jak próbują przekonywać trynitarze  to  musiałaby   się znaleźć także wśród „fundamentalnych „ nauk chrześcijańskich wymienionych w Hebrajczyków 6,1-2 lub też wśród „ rzeczy i praktyk niezbędnych w czynieniu lub unikaniu praktykowanie , przez chrześcijan” – zobacz Dzieje Apostolskie 15:28-29.

Dla Żydów (wielu z pierwszych chrześcijan ) nauka o Trójcy byłaby nowością, którą wielokrotnie trzeba im by było tłumaczyć i się na nią powoływać. Poganie, którzy stawali się chrześcijanami mogli znać Trójce i Triady bogów ale dla rodowitych Żydów byłaby to NOWOŚĆ. Dlaczego zatem Paweł w listach np. do Hebrajczyków, nie tłumaczy Żydom tej NOWEJ nauki. Czyżby Bóg chciałby, żeby domyślili się tej nauki z 2 Koryntian 13:13?

Pomyśl czy gdybyś nie znał tego dogmatu, bo powiedzmy żyłeś od urodzenia na bezludnej wyspie to czy po przeczytaniu Biblii w tym 2 Koryntian 13:13 zaczął byś wierzyć w Trójcę?
Warto też sięgnąć do historii świeckiej, aby zobaczyć czy dostrzegamy ślady  trynitarnej nauki u pierwszych chrześcijan. Czy też dostrzec kiedy ta trynitarna nauka zaczęła się pojawiać w chrześcijaństwie?
Polecam dostępną w języku polskim książkę, historyka :
J.W. KOWALSKI  „ CHRZEŚCIJAŃSTWO „ wyd. KAW ( w wydaniu z roku 1988 szczególnie strony od 63-65 ). Oto cytat z zaledwie paroma zdaniami opisującymi  historię, wprowadzenia podwaliny pod naukę o Trójcy Świętej do chrześcijaństwa … str. 63 „ Termin homouzjos ( „ współistotny-konsubsstancjonalny” ) był neologizmem i nie występował w świętych księgach kanonicznych. Należało go więc odrzucić i takiego stanowiska bronił również Ariusz.”
Zapraszam do odczytania historycznych faktów związanych z soborem nicejskim z 325r. ne. ( opis na stronach 64 i 65 )

Wnioski co do tego kto i na ile „ chrześcijańską „ naukę trynitarną (a właściwie jej fundament) wprowadził do chrześcijaństwa pozostawiamy czytelnikom.

Jeżeli możesz, to udostępnij link do naszej strony na Facebooku lub Twitterze

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Zapraszamy na stronę:
    Nowe posty