Co Pismo Święte mówi oTrójcy Świętej
Prenumeruj nowe posty

Omawiane wersety
Najchętniej czytane:

Do kogo Bóg mówi uczyńmy w Rodzaju 1:26

W Rodzaju: 1:26 (BT) czytamy :

A wreszcie rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!

Podobnie w Rodzaju 11:7 „Zejdźmy więc i pomieszajmy tam ich język, aby jeden nie rozumiał drugiego!”

Zwolennicy dogmatu Trójcy często posługują się tymi wersetami, uważając, że świadczą one o wieloosobowym Bogu. Uważają, że skoro Bóg mówi w liczbie mnogiej to musi być więcej niż w jednej osobie. Czy wynika z tych wersetów, że Bóg jest w trzech osobach?

Rozważania na ten temat warto zacząć od pytania:

Czy Izraelici czytając ten fragment uważali, że Bóg jest więcej niż w Jednej osobie?

Jak wiadomo, ŻADEN  Izraelita tak nie myślał co poświadczał słowami modlitwy „Shema Izrael” (z hebr. Szema to słuchaj, Izraelu) z  Powtórzonego Prawa 6:4  „Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie!” (Bw). Żydowskie przywiązanie do monoteizmu wykluczało, że w Rodzaju: 1:26 może chodzić o Boga w więcej niż jednej osobie. Trwanie przy przekonaniu, że Bóg jest jeden było bowiem gwarancją uznania Bożego. Wszelkie odstępstwo od tej zasady w Izraelu karane było śmiercią! Jak zatem rozumieli ten fragment Izraelici? Otóż studiujący Torę Żydzi, uważali, że jest to  forma „narady” Boga z jego anielskim „dworem” – aniołami, tak jak opisano to w 1 Król.22:19-22.

A co na temat tych słów mówią  osoby wierzące w Trójcę np. księża katoliccy i duchowni protestanccy?  czy uważają ten tekst  za argument trynitarny? (wytłuszczenie nasze)

  1. W przekładzie Biblii Warszawsko-Praskiej (1997)opracowanej przez biskupa Kazimierza Romaniuka w przypisie do wersetu Rodzaju: 1:26 czytamy: ” Stwórzmy (l.m.)- aluzja  albo do całego dworu niebiańskiego,  stanowiącego otoczenie Boga (por.Ps.8,6; Hbr.2,7)  albo do liczby mnogiej imienia Boga – Elohim wyrażającej majestat i wewnętrzne bogactwo Boga. …
  2. W przypisie do szanowanej przez kościół Biblii Jerozolimskiej (Pallottinum 2006), możemy natomiast przeczytać  „Uczyńmy. Ta liczba mnoga może oznaczać zastanawianie się Boga razem z Jego dworem niebiańskim (aniołami por.3,5.22): w grec. tłumaczeniu ( a za nim w Wulgacie)  Ps. 8,6 cytowanego w Hbr. 2,7 tak właśnie zrozumiano tekst. …
  3. W książce Papieskiego Wydziały Teologicznego w Poznaniu pt. „Prehistoria biblijna” Michała Petera (wyd. 1994) na stronie 17 ak. 6 czytamy „Ojcowie znowu m.in. św. Ireneusz, św. Hilary, św. Bazyli, św. Jan Chryzoston, św. Augustyn, dopatrywali się w liczbie mnogiej aluzji do Trójcy Św. Jednakże to postępowanie Ojców tłumaczy się ich wiedzą nowotestamentową, w świetle której rzeczywiście najłatwiej znika trudność. Wszelako Stary Testament nie znał jeszcze prawdy o troistości Osób w Bogu. Zresztą mimo formy liczby mnogiej znaczenie wyrażenia faciamus jest jednostkowe: Bóg chce stworzyć człowieka!” W tym samym dziele o Rodzaju 11:7 czytamy na stronie 107 „Liczbę mnogą zejdźmy i pomieszajmy rozumiemy albo jako pluralis deliberationis, albo jako dialog Boga z aniołami, narzędziami wykonującymi Bożą wolę.”
Trójca opis

Książka „Prehistoria biblijna” wydanej przez Papieski Wydział Teologiczny str 17 dot. Rodzaju 1:26

 

4. W przekładzie KULz 1962 roku czytamy w przypisach:

„Różnie uczeni wyjaśniają użycie liczby mnogiej w w. 26 Św. Tomasz (II-a IIae,q. 174. a 6) chciał się dopatrzyć w tej formie tajemnicy Trójcy Świętej. O. Procksch … aniołów. Pierwsze tłumaczenie trzeba odrzucić, gdyż dopiero w NT została objawiona ludziom tajemnica Trójcy Świętej, a tłumaczeniu o aniołach sprzeciwia się kontekst, który wyraźnie zaznacza, że Bóg stworzył człowieka na swój obraz a nie na obraz aniołów.  Toteż najprawdopodobniej użycie l. mn. nie ma znaczenia rzeczowego, lecz jedynie formalne.  Autor przez użycie l. mn. chciał zaznaczyć, że Bóg przed stworzeniem człowieka wezwał na naradę wszystkie swoje doskonałości aby dokonać ostatniego dzieła – stworzenia człowieka (adam).”

Jak widać nawet osoby wierzące w Trójce zdają sobie sprawę z tego, że Stary Testament nie mówi w tych fragmentach  o Trójcy bo dla Żyda ta nauka była nie do przyjęcia (zobacz przekład Cylkowa)! Argumenty za aniołami, może poświadczać tekst z Hioba 38:4-7 (BW) oświadczający, że aniołowie byli przy akcie stwarzania.

„Gdzie byłeś, gdy zakładałem ziemię? Powiedz, jeśli wiesz i rozumiesz.   Kto wyznaczył jej rozmiary? Czy wiesz? Albo kto rozciągnął nad nią sznur mierniczy?    Na czym są osadzone jej filary albo kto założył jej kamień węgielny?    Gdy gwiazdy poranne chórem radośnie się odezwały i okrzyk wydali wszyscy synowie Boży?”

Można także wysnuć wniosek, że w  tym fragmencie z Rodzaju: 1:26 Bóg  może mówić do swojego pierworodnego syna, co może poświadczać np. tekst z Jana 1:3

” Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało.”

oraz  Kolosan 1:15,16 (BW)

„On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia,   ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.”

Warto także zwrócić uwagę na słowa z wersetów kolejnych  27  gdzie słowo Bóg, zawsze jest powiązane z zaimkiem osobowym w  pojedynczej liczbie. Bóg stworzył człowieka „Na swój (a nie ich) obraz. Na obraz Boga stworzył (a nie stworzyli) go” .

Kolejna Ważna rzecz jest taka, że ani z  Rodzaju: 1:26 ani z Rodzaju 11:7 nie wynika, że CHODZI O TRZY OSOBY !!!

Można bowiem równie dobrze  wnioskować, że Bóg składa się także z dwóch lub czterech osób!

A czy słowo ELOHIM nie sugeruje, że Bóg jest mnogi, lub że jest w trzech osobach?

Omówię to w następnym wpisie pt. „Elohim – czy liczba mnoga poświadcza Trójcę?”

Jeżeli możesz, to udostępnij link do naszej strony na Facebooku lub Twitterze

    5 komentarze: Do kogo Bóg mówi uczyńmy – Rodzaju 1:26

    • Nie slyszelismy, ze „Bog zasiada w Zgromadzeniu Bogow”? Albo, ze On przybywa do nas „z miriadami swoich Swietych”, albo, ze jest „Bogiem Bogow”?

      Nie ma to nic wspolnego z politeizmem, jak chocby u Hindusow, czy starozytnych Egipcjan, lub chociazby poganskich Slowian. W religiach poganskich przetrwalo to antyczne pojmowanie Niebios, ktore widzimy w Biblii, a ktorego nie potrafimy identyfikowac, bo wmowiono nam, ze nie ma zadnych Bogow, bo tylko jeden jest Bog. Prawda, Bog jest tylko jeden, ktory jest Bogiem Bogow. Nawet w pisowni ma to swoje odbicie: Bog jest jeden prawdziwy, a wszyscy inni, poganscy, to tylko bogowie; upadli aniolowie (w hebrajskim tekscie: upadli Synowie Bozy), to razem z ich najwyzszym wodzem, „Bogiem tego swiata”, bogowie pogan, zwodzacy narody. Ladnie opisuja to Ksiega Henocha i Ksiega Jubileuszow, ktore malo kto czyta, gdy Noe modli sie, aby Bog chronil jego potomstwo przed zwiedzeniem przez demony (demony w sensie tych ksiag, to potomstwo Synow Bozych i corek Adama, ktore przezylo Potop). Politeizm oparty jest, podobnie jak kult maryjny i kulty zmarlych, na spirytyzmie, czyli na kontaktowaniu sie z upadlymi synami bozymi i z demonami.

      Tak oto Jahwe jest „Bogiem Bogow” i „Krolem Krolow” – sformulowania obce wspolczesnym religiom monoteistycznym. A szkoda. Swiadczy jednakze o ograniczonosci naszej percepcji zamierzchlej, antycznej rzeczywistosci.

    • to nie bedzie komentarz tylko prozba ogladałem program na discovery world było tam o liczbach właśnie nie moge sobie przypomnieć z jakich dwóch wyrazów gość wyliczył ze liczba boga to 26 te dwa wyrazy zaczynały się na litere a

    • Podoba mi się zaakcentowanie faktu, iż „większość” tak zwanych „dowodów” potwierdzających trynitarną doktrynę to tak naprawdę: zwykłe wymienienie ( wyliczenie ) osób mających wchodzić w skład Trójcy…nie wnoszące nic w temacie ” równości co do mocy i wspólnej odwieczności „. Często można mieć wrażenie, że trynitarze swymi „dowodami” , chcą udowadniać ” D w ó j c ę „.

      • Rodzi mi się pytanie: jeżeli Bóg mówi do innych osób „uczyńmy” to czy nie zachacza to o tryteizm głoszący, że w Bogu istnieją nie tylko trzy byty, ale też trzy boskie natury i trzy istoty a wręcz trzej bogowie. Jeżeli Bóg (rzekomo JEDEN Bóg) mówi uczyńmy do innych dwóch osób to rzeczywiście może zachodzić domniemanie, że nie jest jeden Bóg ale że są trzej bogowie.
        Nie ma takiego podejrzenia wówczas gdy mówi te słowa do swojego syna. Odrębnego bytu.

        • Nigdzie nie pisze do ilu osób wypowiada słowo uczyńmy, ale moim zdaniem wypowiada to do istot duchowych uczynionych pierwszego dnia kiedy stworzył niebo i ziemie a więc i niebiańskie istoty..
          Tak czy owak wszystko stworzył sam.

          Wyjścia 20:11
          W sześciu dniach bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, w siódmym zaś dniu odpoczął. Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu i uznał go za święty.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Zapraszamy na stronę:
    Nowe posty